Organizace povodňové služby

Ochrana před povodněmi je řízena povodňovými orgány.

Postavení a činnost povodňových orgánů jsou specifikovány:

  • Mimo období povodně je povodňovým orgánem Městský úřad Žulová.
  • Po dobu povodní je povodňovým orgánem Povodňová komise města Žulová.

V době povodně tj. od okamžiku vyhlášení II. stupně povodňové aktivity (stavu pohotovosti) a při III. stupni povodňové aktivity (stav ohrožení) až do okamžiku odvolání povodňové aktivity, rozhodují o opatřeních na ochranu před povodněmi místo orgánů obcí, příslušné povodňové komise.

Jsou ustanoveny povodňové komise obcí, měst, obcí s rozšířenou působností, krajů, ucelených povodí a ústřední povodňová komise. Tyto povodňové komise řídí a koordinují protipovodňovou ochranu na svém území. V momentě, kdy povodňová situace přesáhne možnosti povodňové komise města a ta požádá vyšší povodňovou komisi o převzetí povodňové ochrany na jejím území, přebírá řízení ochrany před povodněmi povodňová komise vyšší. Nižší komise nepřestává pracovat.

Ochrana před povodněmi je zajišťována podle povodňových plánů a při vyhlášení krizové situace krizovými plány. V kompetenci povodňových komisí je činit opatření a vydávat příkazy, které nejsou rozhodnutími podle správního řádu. Platí pouze po dobu povodně, tj. do odvolání II. nebo III. stupně povodňové aktivity.

Povodňovou ochranu na území města Žulová bude řídit povodňová komise města Žulová, v případě extrémního ohrožení povodňová komise ORP Jeseník.

Informace o vývoji povodňové situace předává povodňová komise města Žulová:

  • povodňové komisi ORP Jeseník
  • povodňovým komisím obcí Velká Kraš a Kobylá nad Vidnavou, města Vidnava 
  • KOPIS Olomouckého kraje
  • fyzickým a právnickým osobám na území města, které jsou ohroženy povodní s využitím sirény a místního informačního systému, případně osobním předáním - pochůzkou (v případě selhání ostatních možností doručení zprávy)

Informace v rámci hlásné povodňové služby přebírá povodňová komise města Žulová od:

  • předpovědní povodňové služby
  • obcí Vápenná a Skorošice, které se nacházejí na vodních tocích nad obcí
  • povodňové komise ORP Jeseník
  • hlídkové služby
  • pozorovatelů hlásných profilů a jiných osob
  • případně od KOPIS Olomouckého kraje

Zprávu o vzniku jednotlivých SPA může povodňový orgán města Žulová obdržet:

  • od povodňového orgánu ORP Jeseník
  • na základě vlastního zjištění, pochůzkou kolem vodních toků
  • z internetu (http://www.pod.cz , http://www.chmi.cz)
  • od HZS Olomouckého kraje
Organizace povodňové služby vychází z opatření stanovených v kapitole Činnosti povodňového orgánu při nebezpečí povodně a při povodni, ze Statutu povodňové komiseJednacího řádu povodňové komise města Žulová.

Zahájení činnosti povodňové komise města Žulová včetně důvodů se musí vždy zapsat (datum a čas) do povodňové knihy a vyrozumí se o tom:

  • Povodňové orgány obcí Velká Kraš, Kobylá nad Vindavkou a města Vindava 
  • Povodňový orgán obce s rozšířenou působností Jeseník
  • Fyzické a právnické osoby ohrožené povodní
  • KOPIS HZS Olomouckého kraje
  • Vodohospodářský dispečink Povodí Odry, státní podnik
  • Správce vodních toků – Lesy České republiky, s. p., Povodí Odry, státní podnik

 Předseda povodňové komise - starosta města

  • Rozhoduje o svolání povodňové komise
  • Řídí činnost povodňové komise
  • Organizuje a koordinuje činnosti povodňové komise
  • Svolává a vede pravidelné povodňové prohlídky a prověrky organizační a technické připravenosti, inicializuje revize povodňového plánu
  • Rozděluje úkoly členům povodňové komise
  • Na základě informací o situaci vydává rozhodnutí k realizaci protipovodňových opatření
  • Vyhlašuje a odvolává druhý a třetí stupeň povodňové aktivity v územním obvodu města Žulová
  • Schvaluje obsah informací pro sdělovací prostředky
  • Rozhoduje o nasazení sil a prostředků na území města Žulová
  • Rozhoduje o přidělení humanitární pomoci v územním obvodu města Žulová
  • V případě nepřítomnosti jej zastupuje místopředseda povodňové komise

 Povinnosti povodňové komise města Žulová

  • Organizuje sběr informací o povodňové situaci na území města Žulová
  • Je ve spojení a předává informace a návrhy povodňovým komisím obcí Kobylá nad Vidnavkou a Velká Kraš a města Vidnava, ORP Jeseník
  • Organizuje a řídí hlásnou povodňovou službu, informuje sousední obce s rozšířenou působností o nebezpečí a  průběhu povodně, správce povodí, ČHMÚ a HZS  
  • Organizuje hlídkovou službu na území města Žulová
  • Zajišťuje organizaci evakuace na území města Žulová
  • Organizuje varování a informování obyvatelstva, fyzických a právnických osob v ohrožených částech města Žulová
  • Spolupracuje s Krajskou hygienickou stanicí, Krajskou veterinární stanicí, správci vodovodů a kanalizací, správci sítí elektřiny a plynu (např. koordinuje likvidaci uhynulých zvířat s KVS)
  • Monitoruje situaci v zásobování pitnou vodou, sběru a čištění odpadních vod a organizuje příslušná opatření
  • Zajišťuje prvotní dokumentační práce na území města Žulová
  • Zaznamenává veškeré informace do Povodňové knihy (pověřený zapisovatel)
  • Zajišťuje nasazení sil a prostředků na území města Žulová, činnost koordinuje s SDH Žulová
  • Organizuje technická protipovodňová opatření (aplikace hradících prostředků, zemní práce apod.) na území města Žulová
  • Vyhodnocuje dopravní situaci a průjezdnost v zasaženém území, spolupracuje s Policií ČR
  • Spolupracuje s Policií ČR při vyznačení a regulaci evakuačních tras na území města Žulová
  • Zajišťuje náhradní zásobování pitnou vodou
  • Pokud síly a prostředky na provádění záchranných prací přesahují možnosti města, vyžádá další pomoc u HZS Olomouckého kraje a u povodňového orgánu ORP Jeseník
  • Zajišťuje prvotní úklidové a sanační práce po povodni (čištění, dezinfekce, deratizace apod.) na území města Žulová
  • Organizuje náhradní ubytování evakuovaného obyvatelstva na území města Žulová
  • Zajišťuje přijatelné životní podmínky pro evakuované obyvatelstvo (základní vybavení, hygienické podmínky, stravování, psychologická pomoc apod.)
  • Vede přehled o evakuovaných osobách na území města Žulová (ve střediscích náhradního ubytování, v soukromí atd.)
  • Zajišťuje nutnou hygienickou a zdravotnickou péči na území města Žulová
  • Provádí evidenční a dokumentační práce na území města Žulová
  • Zjišťuje rozsah povodňových škod na území města Žulová a zajišťuje jejich evidenci (majetek města, státu, právnických a fyzických osob)
  • Vede přehled o povodní postižených osobách na území města Žulová
  • Připravuje návrh realizace neodkladných prvotních opatření obnovy povodní postiženého území za účelem zajištění základních životních potřeb obyvatelstva a návrh úplné obnovy povodní zasaženého území na území města Žulová

Ostatní účastníci ochrany před povodněmi

Příloha: Plán spojení na důležité organizace
  1. Český hydrometeorologický ústav: Pobočka Ostrava (Regionální předpovědní pracoviště, Oddělení hydrologie)
  2. Povodí Odry, státní podnik (správce povodí a vodního toku)
  3. Lesy České republiky, s. p. (správce vodního toku)
  4. Vlastníci (uživatelé) nebo správci nemovitostí v ohroženém území
  5. Vlastníci (uživatelé) nebo správci vodních děl a objektů na vodních tocích
  6. Hasičský záchranný sbor
  7. Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje, územní odbor Jeseník
  8. Jednotky požární ochrany
  9. Složky Policie České republiky, obvodní oddělení Javorník
  10. Složky Armády ČR
  11. Orgány ochrany veřejného zdraví
  12. Krajská hygienická stanice Olomouckého kraje
  13. Subjekty, které mohou pomoci, např. dopravními prostředky, těžkou mechanizací atd.

Zabezpečení vlastní hlásné služby

Město provozuje lokální varovný systém, který je napojen na celostátní Jednotný systém varování a informování obyvatelstva (JSVI), budovaný Ministerstvem vnitra ČR - GŘ HZS. Varovné signály z JSVI (CAS 100) jsou automaticky a přednostně odbavovány na všechny prvky varovného a informačního systému.

Lokální varovný systém zahrnuje hlásiče místního informačního systému, kterým je schopen starosta / předseda povodňové komise, případně jiný pověřený člen varovat nebo předat jiné pokyny fyzickým a právnickým osobám a organizacím, které jsou dotčeny povodní. » 

Činnost obyvatelstva při povodni

V závislosti na hrozící/vzniklé události budou obyvatelé postupovat podle následujících pokynů:

Při vyhlášení stavu pohotovosti (II. SPA):

  • Zajistit si poslech hromadných sdělovacích prostředků (ČT, ČRo)
  • Řídit se příkazy povodňových orgánů, policie, hasičů a záchranářů
  • Aktivně se zapojit do ochrany před povodní podle pokynů povodňových orgánů, policie a záchranářů
  • Informovat se o způsobu a místě evakuace, o evakuačních trasách.
  • Připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci
  • Připravit si prostředky pro zajištění svého majetku (pytle s pískem k utěsnění dveří, oken sklepů)

Při vyhlášení stavu ohrožení (III. SPA):

  • Připravit evakuační zavazadla pro celou rodinu a vozidlo
  • Podle uvážení přemístit nábytek, potraviny a nebezpečné látky do vyšších pater
  • Připravit vyvedení hospodářských zvířat
  • Připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci
  • Zajistit nebo odstranit snadno odplavitelný materiál
  • V případě zaplavování domu odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody

Při vyhlášení evakuace:  »

  • Upozornit sousedy a v případě potřeby jim pomoci při evakuaci
  • Zabezpečit dům/byt (odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody, zabezpečit dveře, okna a nebezpečné látky)
  • Vzít si evakuační zavazadlo pro celou rodinu - přesunout se do místa evakuačního prostoru (pěšky/vozidlem)

Opatření k ochraně životního prostředí:

  • Před povodní: Zajištění nebezpečných látek např. nádrže s pohonnými hmotami, oleji nebo jejich odvoz. Zajištění hnojiv, kejdy, močůvky v zemědělských objektech nebo jejich odvoz
  • Po povodni: Zajištění ochranných pomůcek pro pracovníky odstraňující následky povodní, dezinfekčních prostředků. Provádět likvidaci škod s ohledem na ochranu životního prostředí.