Zabezpečení pracovních sil a věcných prostředků na provádění záchranných prací a zabezpečení náhradních funkcí v území

A) SLOŽKY IZS MĚSTA A OKRESU

Zákonem č. 239/2000 Sb. v posledním znění byly schváleny zásady Integrovaného záchranného systému (IZS) jako koordinovaný postup jeho složek při přípravě na mimořádné události a při provádění záchranných a likvidačních prací.

Základní složky IZS, které udržují nepřetržitou pohotovost pro ohlášení vzniku MU a KS a pro schopnost rychle zasáhnout na místě vzniku MU, KS jsou:

  • Hasičský záchranný sbor ČR
  • Jednotky požární ochrany zařazené do plošného pokrytí kraje
  • Zdravotnická záchranná služba
  • Policie ČR

Podle charakteru a rozsahu MU, KS působí v IZS další složky: Městská policie, ČČK, Armáda ČR, zdravotní služba, hygienická služba, Letecká záchranná služba, Vodní záchranná služba, humanitární pomoc, služba nouzového zásobování vodou a další.

 

1. Hasičský záchranný sbor ČR

Hasičský záchranný sbor Pardubického kraje, krajské ředitelství Pardubice, Teplého 1526 - zde je i nepřetržitá služba - Krajské operační a informační středisko (KOPIS), (tel. 950 570 112 (113); 150). Územní odbor HZS Pardubického kraje, Hylváty 5, Ústí nad Orlicí (tel. 950 585 111). Územní odbor HZS má v podřízenosti požární stanice. Jednou z nich je PS HZS, Vrbí 257, Žamberk (tel. 950 588 111).

Požární stanice má územní působnost ve správním území ORP Žamberk s nepřetržitou službou 4 profesionálních hasičů ve 3 směnách. Tato jednotka je vybavena základní technikou pro provádění záchranných a likvidačních prací při vzniku povodní (včetně 2 ks plovoucích čerpadel: 800 l/s a 1200 l/s).

 

2. Policie ČR

Územní odbor Policie ČR je umístěn v Ústí nad Orlicí, ul. Dělnická 1188 a má územní působnost na území okresu Ústí nad Orlicí (tel. 974 580 101; 158). Zde je nepřetržitá služba - Operační středisko (OS). V Žamberku je Obvodní oddělení Policie ČR, Husovo nábřeží 314 (tel. 974 580 751) s dostatečným počtem příslušníků pro provedení záchranných prací. Celkový počet příslušníků je 14. Nepřetržitá služba jsou 2 příslušníci. Oddělení je vybaveno záchranným člunem s přídavným motorem pro 10 osob (umístěn na Pastvinách). Nejbližší další stanice Policie ČR je Obvodní oddělení Letohrad. Speciální jednotky jsou na OŘ Policie ČR v Ústí nad Orlicí. V případě vzniku povodně plní Policie ČR (v součinnosti s MP) především tyto úkoly:

  • varování a informování obyvatel (mobilní prostředky - 2 osobní auta s rozhlasovým zařízením, osobně),
  • uzavření prostoru, zajištění přístupových cest,
  • odklon dopravy a příp. regulace,
  • omezení pohybu osob,
  • identifikace osob,
  • ochrana majetku,
  • obnovení veřejného pořádku a další podle rozsahu povodně.

 

3. Zdravotnická záchranná služba

ZZS s krajskou působností má své sídlo v Pardubicích (tel. 466 799 080, 466 650 647; 155) a je tvořena složkami:

a) Krajské zdravotnické operační středisko KZOS koordinuje veškeré činnosti, nasazení výjezdových skupin ZZS, popř. dalších výjezdových zdravotnických skupin.

b) Rychlá lékařská služba vyjíždí ihned na výzvu oper. střediska, HZS, Policie ČR případně i jednotlivců. Lékař, který se dostaví na místo prvním vozidlem ZZS se stává vedoucím lékařem záchranné akce (RZS Žamberk v prac. době tel. 465 676 811)

c) Lékařská služba první pomoci - pro posílení záchranné akce ji povolává oper. středisko nebo ředitel ZZS.

 

4. Jednotka sboru dobrovolných hasičů města

Jednotka požární ochrany II s členy, kteří vykonávají službu v jednotce PO jako svoje vedlejší povolání, s územní působností do 10 minut jízdy z místa dislokace.

Jednotka má stanoviště v požární stanici v ulici Vrbí (v záplavové oblasti) spolu s HZS Pk. Do jednotky je zařazeno 20 aktivních hasičů. Velitel jednotky Milan Červ (tel. 604 547 058). Při výjezdu využívá techniky HZS nebo svoji techniku: Renault-Midlum CAS 24, Peugeot Boxer-DA

 

5. Městská policie

Město Žamberk má zřízenou Městskou policii s 5 příslušníky pracovní dobou dle určení v rozmezí: Po - Č 7.00 - 24.00 hod, Pá - 7.00 - 12.00 hod; 20.00 - 08.00 hod, So - 8.00 - 12.00 hod; 20.00 - 08.00 hod. Tel. 465 614 086, 775 580 581.

V případě vzniku povodní a vyhlášení 3. SPA drží Městská policie nepřetržitou pracovní dobu. Velitel MP bude působit v povodňové komisi města na budově MěÚ ul. Nádražní. MP má vlastní osobní vozidlo. Sídlo v ul. Nádražní 833.

 

V případě vzniku povodní plní MP úkoly (část v součinnosti s Policií ČR) v oblasti:

  • varování a informování obyvatelstva,
  • uzavření prostoru,
  • ochrana majetku,
  • hlídková služba na toku řeky D. Orlice a Rokytenky,
  • součinnost při evakuaci obyvatel.

 

6. Armáda ČR

V případě rozsáhlých povodní je starosta obce oprávněn vyžadovat pomoc Armády ČR. Starosta vyžaduje pomoc:

a) cestou KOPIS HZS Pk (tel. 950 570 112 (113)

b) cestou 20. krajského vojenského velitelství Pardubice (tel. 973 243 200)

 

7. Vodní záchranná služba

Oblastní organizace (okresní působnost) - vedoucí Oldřich Houdek, tel. 605 263 834. Stanoviště VD Pastviny, prostředky: motorový člun, sanita. Předlékařská pomoc.

 

8. Český červený kříž

Oblastní spolek (okresní působnost - Ústí n. Orl,) - ředitel Jiří Preclík, tel. 775 112 998. Odborná pomoc na základě Dohody o spolupráci (hlavně při: evakuaci a předlékařské pomoci).

 

9. Síly a prostředky právnických a podnikajících fyzických osob

V souladu se zákonem č. 239/2000 Sb. (o IZS) a zákona č. 240/2000 Sb. (krizový zákon) v posledním znění jsou právnické a fyzické osoby povinny na výzvu starosty obce poskytnout věcnou nebo osobní pomoc. Za poskytnutou pomoc náleží těmto osobám finanční náhrada. Přehled techniky právnických a podnikajících fyzických osob a služeb - viz. příloha č. 2 (rozhodující dodavatel - Vakstav, s.r.o. Jablonné n. Orl. - tel. 777 649 100 (101)

 

10. Vlastní síly a prostředky

Město je zřizovatelem nebo má výrazný majetkový podíl v těchto zařízeních a společnostech, které mají k dispozici tyto pracovní síly a prostředky.

Tab. 17  Vlastní síly a prostředky města Žamberk

Název složky

Vedoucí

Spojení

Prac. síla

Využitelná technika

 Pozn.

osobní

nákladní

speciální

Mú, Město

Jiří Dytrt

775 709 001

30

6

-

EC-15kVA

3x-vysoušeč,

čerpadlo, topidlo

zrušeno

Technické služby

I. Vrkoč

602 407 529

5

1

A 21 RN 8011

Praga UV80, UNK 053

 

Správa budov

s.r.o.

S. Tajbr

775 600 334

4

2

1 Ford

1 Traktor

 

JPO II

M. Červ

 

604 547 058

19

1 Peugeot Boxer

 

CAS 24 + automat. Žebřík 30 m

 

Školní jídelna

M. Kacálková

731 579 656

 

 

-

1- malá dodávka

 

 

 

B) ŘÍZENÍ ZÁSAHU

V závislosti na rozsahu povodně, povodňových záchranných a likvidačních prací a vyhlášených opatřeních je rozdílné řízení zásahu - z různého stupně v souladu se zákonem č. 239/2000 Sb., § 13, 14; zákonem č. 240/2000 Sb., vyhláškou MV č. 328/2001 Sb. a zákonem č. 254/2001 Sb. § 74, 75 :

a) při menším rozsahu (dílčí zaplavení sklepů) a (nebo) do doby aktivace povodňového orgánu - povodňové komise města je řízení zásahu prováděno velitelem zásahu - zpravidla velitelem zasahující jednotky HZS Pk - požární stanice Žamberk

b) při středním rozsahu (zaplavení dílčích domů, nebo hrozby povodně) řídí zásah starosta města prostřednictvím povodňového orgánu - povodňové komise města

c) při velkém rozsahu povodně a vždy při vyhlášení krizového stavu je zásah řízen starostou města prostřednictvím Krizového štábu ORP Žamberk nebo v součinnosti s nadřízeným krizovým orgánem - KŠ kraje, Ústřední KŠ.

 

SSoučástí KŠ ORP je velitel požární stanice HZS Žamberk a zástupce OO Policie ČR.

Koordinaci zasahujících jednotek v místě zásahu provádí velitel zásahu - zpravidla příslušník HZS.

Při řízení zásahu zabezpečí řídící orgán součinnost s KOPIS HZS Pardubice, tel. 950 570 112 (113) a KŘ Policie Pardubického kraje, 158, 974 566 111.

Zpravidla při povodni v Žamberku bude kromě Povodňové komise města aktivována i Povodňová komise ORP, protože při nižších průtocích, kdy ještě v Žamberku nedochází k vybřežení vody z koryta, dojde k zaplavení částí obcí Klášterec n. Orl., Líšnice a řízení přebírá Povodňová komise ORP.

Při předávání (přebírání) řízení zásahu je nutné podat (získat) tyto informace o:

  • základní údaje o vývoji povodně - rozsah zaplavených území a ulic,
  • předběžné následky na zdraví osob a materiální škody,
  • opatření v oblasti ochrany obyvatelstva,
  • dosud splněných opatřeních a vydaných úkolech,
  • návrh na řešení následků a další postupy,
  • kdo byl informován,
  • kdo byl žádán o pomoc,
  • další důležité informace a činnosti.

 

C) MEZIMĚSTSKÁ POMOC, POMOC DALŠÍCH VEŘEJNOPRÁVNÍCH SLOŽEK

Pokud nebude povodňová komise schopna zabezpečit provádění záchranných a likvidačních prací a vlastní řízení zásahu vlastními silami a silami rozmístěnými na území města požádá o pomoc další složky:

a) Krajské ředitelství HZS Pardubického kraje prostřednictvím KOPIS HZS Pardubice (tel. 950 570 113; 150; 112),

b) Územní odbor Policie ČR -  Ústí nad Orlicí (tel. 974 580 101, 158) nebo OS Policie Pardubického kraje, 158, 974 566 111.

c) Zdravotní záchrannou službu kraje, stálá služba Pardubice (tel. 466 799 080, 155),

d) Letecká záchranná služba Hradec Králové (tel. 495 755 222),

e) Armádu ČR:

1. prostřednictvím KOPIS HZS Pardubice (tel. 950 570 112),

2. prostřednictvím Krajského vojenského velitelství Pardubice (tel. 973 243 200), 

f) Využití sil a prostředků (právnické a podnikající fyzické osoby) ve správním obvodě ORP Žamberk - přehled v Povodňovém plánu ORP Žamberk,

g) Krajský úřad Pardubice - hejtmana kraje nebo vedoucího oddělení krizového řízení (tel. 466 026 113, 466 026 173, 724 096 112),

h) Žádost o pomoc starosty dalších obcí a měst, zpravidla nezasažených povodní,

i) Žádost o pomoc dalších orgánů, organizací, zařízení, právnické a fyzické osoby.

Tab. 18  Kontakty na firmy (osoby) využitelné při povodňové situaci

 

D) ZABEZPEČOVANÁ POMOC PRÁVNICKÝM A PODNIKAJÍCÍM FYZICKÝM OSOBÁM

V případě hrozby vzniku nebo vzniku město poskytuje (zabezpečuje) podle svých možností pomoc těmto podnikajícím subjektům na území města, které o to požádaly:

 

1) Vencl servis s.r.o. (777 756 395)

podat informaci:

a) o průtoku na Divoké Orlici > 30 m3/s (prověření zdrojů, úpravy na ČOV a kanalizacích)

b) o průtoku > 100 m3/s (zaplavení provozu v ul. Albertova a přerušení dodávek EE ke zdrojům pitné vody)

c) zvýšený průtok na Rokytence (zaplavuje se zdroj pod Řehákovým kopcem - Panská)

d) předávat výstrahy ČHMÚ (PLA, s. p.)

 

2) Kulhánek Jan - provozovatel koupaliště a autocampingu (608 356 665)

podat informaci:

a) o průtoku na D. Orlici > 30 m3/s (manipulace s vakovým jezem, příprava povodňových opatření)

b) dosažení a vyhlášení 2. SPA (Q = 45 m3/s) (úplné vypuštění vakového jezu - doba na úplné vypuštění jezu do 2,5 h)

c) předávat výstrahy ČHMÚ (PLA, s. p.) v sezóně

 

3) ČEZ distribuce,a.s. - provozovatel distribučních trafostanic (492 112 211)

podat informaci:

a) o vyhlášení II. a III. SPA na toku Divoká Orlice

 

4) Centrum sociální péče - Albertova 357, tel. 465 617 101 (102), 731 458 225

 

E) MATERIÁLNĚ TECHNICKÉ ZABEZPEČENÍ ŘÍDÍCÍCH ORGÁNŮ A ZASAHUJÍCÍCH JEDNOTEK

Pro plánování stravování a ubytování základních a dalších (vybraných) složek je vycházeno z nařízení vlády č. 172/2001 Sb., § 18, 19.

Při činnosti překračující 4,5 hodiny je nutné příslušníkům JPO II, HZS Pk, dalších zasahujících složek (MP, OO P ČR), orgánům krizového řízení a osobám účastnících se povodňových prací zabezpečit bezplatné stravování a po 12 hodinách odpočinek. Každé 2 hodiny je nutné těmto složkám zasahujícím v terénu zabezpečit dodávky nápoje, s důrazem na zimní období.

 

1. Stravování osob

a) Předpokládané počty osob:

I. složky města:

1) Povodňové orgány - orgány krizového řízení                       32 osob

2) Zasahující jednotky:

 - JPO II, SDH a MP                                                   26 osob

 - vyčleněné SaP                                                                  10 osob

 - celkem osob                                                                     68

II. další složky: (část těchto složek rozmístěných ve městě zasahuje i mimo Žamberk)

1) HZS Pk (požární stanice) :                                                         6 osob

2) OO Policie ČR:                                                                             6 osob

celkem osob                                                                                    12

 

(Tyto počty a kalkulace jsou orientační a závisí na vývoji situace v jiných obcích a na rozhodnutí nadřízených složek!)

 

b) Stravování a předpokládané náklady:

Stravování pro řídící a zasahující jednotky, složky Města (JPO II, SDH, MP, HZS, Policii ČR) a osoby poskytující pomoc na vyžádání bude zabezpečeno ve školní jídelně (přímý výdej nebo výdej do termosů) takto:

 

1) První 2 dny:

- školní jídelna ZŠ 28. Října             - pro 32 osob KŠ (Pk)

- školní jídelna nám. gen. Knopa                - pro 48 osob zasahující jednotky

v čase:

Snídaně 7.00 - 7.30 h (S)

Svačina 10.00 h vydat v místech činnosti

Oběd 13.00 - 13.30 h (O)

1. večeře 18.00 - 18.30 h (V)

2. večeře 23.00 - 23.30 h

 

2) Další dny (3. až 5.):

- školní jídelna ZŠ 28. října - pro 10 osob KŠ (Pk)

Oběd 13.00 - 13.30 h

- školní jídelna nám. gen. Knopa - pro 30 osob zasahující jednotky a S + V i pro KŠ(Pk) v čase :

Snídaně 7.00 - 7.30 h (S)

Svačina 10.00 h vydat v místech činnosti

Oběd 13.00 - 13.30 h (O)

1. večeře 18.00 - 18.30 h (V)

2. večeře- vydat studenou při 1. večeři

 

1. výdej stravy v čase + 6 hodin - po aktivaci složek a orgánů a zahájení prací.

Teplé nápoje připraví školní jídelna na 10.00, 15.30, 20,30 a 03,00 hod. a distribuci zasahujícím složkám provede KŠ (Pk) vlastním vozidlem.

 

Předpokládané náklady na stravování:

orgány KŘ, zabezp. osoby, zasahující složky

1) strava (3x teplá + 2x studená): 150,- Kč/ 250,- Kč

2) nápoje na osobu a den: 20,- Kč/ 40,- Kč

Celková částka na osobu a den:170,- Kč/ 290,- Kč

 

Předpokládá se nasazení 80 osob první 2 dny a v další dny (3. až 5.) 40 osob.

 

Celkové náklady na stravu a nápoje:

a) pro zasahující jednotky provádějící záchranné a likvidační práce

I.) první 2 dny: 48 osob x 290,- Kč x 2 dny = 27.840,- Kč

II.) třetí až pátý den: 30 osob x 290,- Kč x 3 dny = 26.100,- Kč

CELKEM                    53.940,- Kč

 

b) pro orgány KŘ a zabezpečující osoby

I.) první 2 dny: 32 osob x 170,- Kč x 2 dny = 10.800,- Kč

II.) třetí až pátý den: 10 osob x 170,- Kč x 3 dny = 5.100,- Kč

CELKEM                    15.980,- Kč

Celkové náklady na stravování:  69.920,- Kč

 

Výše stravného pro zasahující jednotky (složky). NV 172/2001 Sb. a vyhl. 496/2005 Sb.

Případné další potřeby stravování v průběhu likvidačních a obnovovacích prací 6. a další dny řešit individuálně orgány KŘ ve školní jídelně.

 

c) Přefakturování nákladů:

Náklady na stravu a nápoje pro zasahující jednotky složek HZS a OO Policie ČR přefakturovat na jejich nadřízené orgány podle počtu vydaných jídel a stravovaných příslušníků takto:

1. HZS Pardubického kraje, krajské ředitelství, Teplého 1526, 530 02 Pardubice

2. Územní odbor Policie ČR, Dělnická, 562 01 Ústí nad Orlicí

 

2. Odpočinek

Zasahujícím osobám a osobám provádějícím řídící a zabezpečující činnost v průběhu povodní je nutné po 12 hodinách činnosti zabezpečit odpočinek, ošetření výstroje a věcí a zákl. údržbu materiálu a techniky.

Pro příslušníky HZS, JPO II a popř. vyčleněné síly (pracovní pomoc) zabezpečit vyčlenění 1 až 2 tříd v přízemí ZŠ, 28. října. Základní údržbu techniky a její uložení řešit na dvoře školy.

Ostatní orgány a osoby mají odpočinek ve vlastních prostorách.

 

3. Zabezpečení PHM

Pohonnými hmotami zabezpečit vozidla JPO II a vozidla Města vyčleněná pro povodně. U vozidel a věcných prostředků poskytujících pomoc na vyžádání uhradí Město celkové skutečné náklady. Doplňování řešit u ČS PHM Agro Žamberk a.s. na základě otevřeného účtu na konkrétní vozidla.