Statut povodňové komise

Článek 1

Úvodní ustanovení

Povodňová komise města Žamberk (dále jen „Komise") je v době povodní povodňovým orgánem města podle zák. 254/200, o vodách a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a v systému povodňové ochrany je podřízena Povodňové komisi ORP Žamberk

 

Článek 2

Složení Komise

Komise působí ve složení

předseda:    starosta města Žamberk

místopředseda:    místostarosta města Žamberk

členové:     pracovníci jmenovaní starostou města Žamberk

 

Článek 3

Činnost komise

Komise řídí, koordinuje, kontroluje a přijímá opatření k ochraně před povodněmi, pokud povodeň zasáhne území města Žamberk.

Za tím účelem:

  1. Zajišťuje vypracování povodňového plánu města Žamberk, který je základním dokumentem pro její činnost
  2. Účastní se hlásné a hlídkové povodňové služby, informuje o nebezpečí a průběhu povodně povodňový orgán ORP a právnické a fyzické osoby na území města Žamberk, správce vodních toků, OPIS HZS Pardubického kraje a obce níže po toku.
  3. Na svém území vyhlašuje a odvolává stupně povodňové aktivity
  4. Oznamuje povodňové komisi ORP Žamberk den a hodinu zahájení a ukončení činnosti a dále oznamuje rozsah požadované spolupráce
  5. Doporučuje mimořádné manipulace na území města nad rámec schváleného manipulačního řádu
  6. Vyžaduje pomoc orgánů, právnických a fyzických osob
  7. Koordinuje provádění záchranných a zabezpečovacích prací na území města
  8. Vyžaduje pomoc IZS a Armády ČR prostřednictvím nadřízeného povodňového orgánu
  9. Vede záznamy v povodňové knize, uložené u starosty
  10. Zajišťuje nutnou zdravotnickou a hygienickou péči, organizuje náhradní zásobování, dopravu a další povodní narušené funkce na území města Žamberk, nutnou evakuaci, náhradní zásobování, ubytování a stravování
  11. K operativnímu plnění úkolů si může vytvořit pracovní štáb
  12. Zpracovává zprávu o povodni a překládá ji nadřízenému povodňovému orgánu
  13. Provádí prohlídky po povodni

 

Článek 4

Jednání Komise

  1. Komise se schází k projednávání potřebných opatření podle povodňové situace, jakož i mimo období povodní k projednávání závažných otázek k zabezpečení ochrany před povodněmi, zpravidla 1x ročně
  2.  Předseda Komise je povinen ji svolat, pokud o to požádá člen, místopředseda, případně předseda povodňové komise ORP Žamberk
  3. Komise jedná podle jednacího řádu, který je součástí povodňového plánu
  4. Komise si může přizvat k jednání představitele dalších orgánů veřejné správy a zástupce odborných organizací (na žádost ORP, Povodí)
  5. Závěry z jednání komise přijímá formou usnesení, doporučení
  6. Sídlem je Městský úřad Žamberk, v případě potřeby může být jednání svoláno i do jiného místa

 

Článek 5

Předseda komise

  1. Svolává Komisi
  2. Řídí jednání Komise
  3. Odpovídá za činnost Komise nadřízené povodňové komisi
  4. Jmenuje a odvolává členy Komise, pracovního štábu (operativně podle situace)
  5. Dává pokyn vedoucímu pracovního štábu pro jeho činnost
  6. Může nařídit neodkladná opatření při nebezpečí z prodlení, která předpokládá dodatečně komisi ke schválení
  7. Zodpovídá za zpracování povodňového plánu města Žamberk
  8. Zodpovídá za organizaci a koordinaci záchranných a zabezpečovacích prací na území města Žamberk
  9. Zodpovídá za informovanost o nebezpečí a průběhu povodně dle bodu 2 čl. 3 - činnost komise
  10. Vyhlašuje SPA v rámci územní působnosti
  11. Vyžaduje pomoc IZS a AČR, v případě nebezpečí z prodlení
  12. Vyžaduje a nařizuje pomoc od orgánů právnických osob a fyzických osob
  13. Schvaluje souhrnnou zprávu o povodni na území města, včetně analýzy rozsahu a výše škod a účelnosti provedených opatření
  14. Podepisuje doklady o majetkové újmě vzniklé za povodňové situace v důsledku opatření z nařízení Komise
  15. Odpovídá za aktualizaci povodňového plánu města Žamberk
  16. Prověřuje připravenost účastníků povodňové ochrany na území města Žamberk
  17. Navrhuje orgánům krizového řízení vyhlášení krizového stavu

 

Článek 6

Místopředseda komise

  1. Dle pokynu předsedy Komise zajišťuje svolání komise
  2. Sestavuje zápisy z jednání Komise
  3. Zajišťuje součinnost mezi Komisí a pracovním štábem
  4. Zajišťuje vedení povodňové knihy, kontroluje zápisy v povodňové knize
  5. Zajišťuje soustředění Povodňových plánů vlastníků nemovitostí na území města Žamberk
  6. Soustřeďuje zprávy hlídkové služby, fyzických a právnických osob o povodňové situaci jako podklad pro činnost Komise
  7. Soustřeďuje podklady pro zprávy o povodňové situaci z území
  8. Soustřeďuje podklady pro doložení majetkové újmy
  9. Zajišťuje činnost sekretariátu Komise

 

Článek 7

Spolupráce Komise s ostatními orgány, organizacemi a občany

K zajištění úkolů souvisejících se zmírněním průběhu povodní a škod jimi způsobených, může Komise v období, kdy vykonává svou činnost, vyžadovat v rozsahu stanoveném právními předpisy a schváleným povodňovým plánem pomoc složek IZS, jakož i pomoc ostatních orgánů, právnických a fyzických osob.

 

Článek 8

Zabezpečení činnosti Komise

K zabezpečení činnosti Komise slouží za povodní veškeré síly a prostředky, které má obecní úřad k dispozici. O jejich nasazení a využití rozhoduje předseda komise.

 

Článek 9

Tento statut nabývá účinnosti dnem schválení povodňovou komisí města Žamberk.

 

V Žamberku dne___________

 

____________________________________

předseda povodňové komise města Žamberk