Činnost povodňového orgánu v době nebezpečí povodně a při povodni
Dále uvedené činnosti povodňové komise nejsou seřazeny podle priority nebo pořadí provádění, lze je měnit v závislosti na celkové situaci na území obce Vejprnice.
a) Činnost povodňového orgánu obce Vejprnice v době mimo povodeň:
- zajišťuje zpracování, aktualizaci a doplnění povodňového plánu obce Vejprnice
- provádí povodňové prohlídky vodních toků
- potvrzuje soulad věcné a grafické části povodňových plánů jednotlivých vlastníků nemovitostí
- zajišťuje pracovní síly a věcné prostředky na provádění záchranných prací a zabezpečení náhradních funkcí v území
- seznamuje se s povodňovým plánem a jeho případnými změnami, upřesňuje plán adres a spojení mezi účastníky ochrany před povodněmi
b) V případě obdržení upozornění nebo výstrahy ČHMÚ (zpravidla prostřednictvím KOPIS HZS Plzeňského kraje nebo MěÚ Nýřany):
- je nutno věnovat zvýšenou pozornost vodním tokům a vývoji počasí
- upozornit všechny členy povodňové komise a prověřit jejich případnou dosažitelnost podle plánů spojení
- prověřit funkčnost spojení na povodňové orgány sousedních obcí
- sledovat další zprávy a vývoj situace na internetových stránkách ČHMÚ, Povodí Vltavy, státní podnik nebo Ministerstva zemědělství
- pravidelně sledovat zprávy ve sdělovacích prostředcích o vývoji počasí
- provést zápis v povodňové knize
Postupy pro upozornění na přívalové srážky a v případě jejich výskytu:
V případě, že výstraha bude upozorňovat na lokální přívalové srážky, je nutné počítat s tím, že:
- nejde nijak blíže specifikovat místo, kde srážky spadnou
- nejde stanovit množství srážek a jejich intenzitu
- přívalové srážky ohrožují především lokality s menšími toky (i bez toků!)
- průtoková a odtoková odezva na srážky je velmi rychlá, často se tento typ živelné pohromy odehraje v čase do 1 - 3 hodin
- dochází ke splachům z polí, domy zaplavuje bláto
- v průběhu povodně z přívalových srážek nelze pro krátký čas většinou organizovat téměř žádná opatření, veškerá ochrana spočívá v zabezpečování jednotlivých domů jejich obyvateli
- je nutné mít na paměti, že tento typ povodně vždy přímo ohrožuje lidské životy.
Další postup:
- na pokyn předsedy povodňové komise (nebo místopředsedy PK) bude neprodleně svolána povodňová komise obce Vejprnice
- předseda neprodleně vyhlásí II. SPA anebo podle situace III. SPA
- další postup se volí operativně - především bude nutné zvážit pomoc všech složek povodňové ochrany, zejména pomoc IZS
- nasazení složek IZS, o nasazení další mechanizace a prostředků k odstraňování povodňových škod rozhodne předseda povodňové komise po projednání v povodňové komisi.
- v případě nebezpečí z prodlení rozhodne předseda komise neprodleně a zbylé členy komise informuje dodatečně.
- při rozsáhlejším ohrožení, kdy hrozí anebo již vznikly větší škody, informuje povodňová komise povodňovou komisi ORP Nýřany
Za průběh činností je zodpovědný předseda povodňové komise, v jeho nepřítomnosti místopředseda povodňové komise, nebo jimi pověřený člen povodňové komise.
c) Činnost povodňového orgánu obce Vejprnice při vzniku I. SPA:
- zahajuje činnost hlásné a hlídkové služby obce Vejprnice
- zabezpečuje pravidelné informování povodňového orgánu městského obvodu Plzeň 3 a města Plzeň, které se nacházejí na vodním toku pod obcí, o vývoji povodňové situace
- prověřuje spojení a dosažitelnost všech členů povodňové komise obce a informuje je o vzniklé situaci
- sleduje pomocí internetových stránek průběh a vývoj povodně a srážek v povodí nad obcí (http://www.pvl.cz, http://www.chmi.cz)
- hlídková služba obce provede obhlídku území kolem vodních toků na území obce Vejprnice
- prověřuje spojení a použitelnost všech mechanizací a materiálů k případnému zásahu na vodních tocích (je možné již některou potřebnou mechanizaci aktivovat - ucpávání některých objektů na tocích a podobně)
- o vzniklých situacích informuje pravidelně příslušné povodňové orgány městského obvodu Plzeň 3 a města Plzeň, povodňovou komisi ORP Nýřany, správce vodních toků (Povodí Vltavy, státní podnik, Lesy České republiky, s. p.) a KOPIS HZS Plzeňského kraje
- pravidelně sleduje a vyhodnocuje další vývoj povodňové situace, zejména v povodí nad obcí
- prověřuje připravenost zasedacích prostor a jejich technického zázemí pro případ nutnosti svolání povodňové komise
- provádí zápisy v povodňové knize
- provádí evidenční a dokumentační práce
Za průběh činností je zodpovědný předseda povodňové komise, v jeho nepřítomnosti místopředseda povodňové komise, nebo jimi pověřený člen povodňové komise.
d) Činnost povodňového orgánu obce Vejprnice při vzniku II. SPA:
- zabezpečuje pravidelné informování povodňového orgánu městského obvodu Plzeň 3 a města Plzeň, které se nacházejí na vodním toku pod obcí, o vývoji povodňové situace
- sleduje pomocí internetových stránek průběh a vývoj povodně a srážek v povodí nad obcí (http://www.pvl.cz, http://www.chmi.cz)
- předseda povodňové komise obce Vejprnice nebo místopředseda svolává povodňovou komisi obce a zahajuje její činnost v případě, že povodeň zasáhne město Nýřany nebo obec Tlučná a je reálný předpoklad dalšího zhoršování povodňové situace
- svolání povodňové komise obce Vejprnice se oznamuje povodňovým orgánům městského obvodu Plzeň 3 a města Plzeň, povodňovému orgánu ORP Nýřany, správcům vodních toků (Povodí Vltavy, státní podnik, Lesy České republiky, s. p.), KOPIS HZS Plzeňského kraje a fyzickým a právnickým osobám, které jsou ohroženy povodní
- po zvážení situace vyhlašuje II. SPA pro povodní zasaženou oblast; tuto skutečnost povodňová komise oznamuje povodňovým orgánům městského obvodu Plzeň 3 a města Plzeň, povodňovému orgánu ORP Nýřany, Povodí Vltavy, státní podnik, Lesy České republiky, s. p., KOPIS HZS Plzeňského kraje a fyzickým a právnickým osobám ohroženým povodněmi
- uvádí do pohotovosti majitele všech mechanismů a materiálů s upozorněním na možnou nutnost použití při protipovodňovém zásahu; v případě, že je mechanizace již aktivovaná, operativně řídí její nasazení na potřebných místech (ucpané mosty, mostky a lávky)
- zajišťuje prostřednictvím pověřeného člena povodňové komise informace od hlásné a hlídkové služby a vyhodnocuje získané informace
- hlídková služba obce pokračuje v obhlídkách území kolem vodních toků, zejména se zaměřením na osoby, které se nachází v záplavovém území; v případě, že lze usoudit z vývoje a průběhu povodně v povodí nad územím obce na další stoupající tendenci, upozorní osoby, které se nachází v inundačním území na území obce, na možnost opuštění prostoru zaplaveného území, případně i jejich evakuaci
- hlídková služba provádí pochůzky kolem vodních toků zejména se zaměřením na úroveň hladiny v korytech, stav mostků a lávek z důvodů ucpávání splaveninami, při nepříznivém vývoji na těchto tocích zabezpečuje varování fyzických a právnických osob, které by mohly být ohroženy povodní
- dochází-li k další stoupající tendenci a zaplavování komunikací, požádá povodňová komise obce Vejprnice Policii ČR o uzavření těchto úseků silnic
- upozorňuje na vzniklé povodňové situace povodňové orgány městského obvodu Plzeň 3 a města Plzeň, je s nimi v pravidelném spojení, vzájemně se informují o vývoji povodňové situace
- pravidelně sleduje a vyhodnocuje další vývoj povodňové situace, při prognóze dosažení III. SPA prověřuje připravenost prostor pro náhradní ubytování a stravování
- vede záznamy v povodňové knize
- provádí evidenční a dokumentační práce
Za průběh činností je zodpovědný předseda povodňové komise, v jeho nepřítomnosti místopředseda povodňové komise, nebo jimi pověřený člen povodňové komise.
e) Činnost povodňového orgánu při vzniku III. SPA
- zabezpečuje pravidelné informování povodňového orgánu městského obvodu Plzeň 3 a města Plzeň, které se nacházejí na vodním toku pod obcí, o vývoji povodňové situace
- sleduje pomocí internetových stránek průběh a vývoj povodně a srážek v povodí nad obcí (http://www.pvl.cz, http://www.chmi.cz)
- povodňová komise je nepřetržitě v činnosti a zasedá dle potřeby a aktuálního vývoje povodňové situace; na zasedání může přizvat další odborné osoby, jejichž pomoci je potřeba k provádění nutných protipovodňových zásahů a opatření
- po zvážení situace vyhlašuje III. SPA pro povodní zasaženou oblast; tuto skutečnost povodňová komise oznamuje povodňovým orgánům městského obvodu Plzeň 3 a města Plzeň, povodňovému orgánu ORP Nýřany, Povodí Vltavy, státní podnik, Lesy České republiky, s. p., KOPIS HZS Plzeňského kraje a fyzickým a právnickým osobám ohroženým povodněmi
- hlídková služba obce pokračuje v obhlídkách území kolem vodních toků, zejména se zaměřením na osoby, které se nachází v záplavovém území vodních toků
- hlídková služba provádí pochůzky kolem vodních toků, zejména se zaměřením na úroveň hladiny v korytech, stav mostků a lávek z důvodů ucpávání splaveninami, při nepříznivém vývoji na těchto tocích zabezpečuje varování fyzických a právnických osob, které by mohly být ohroženy povodní
- v případě, že lze usoudit z vývoje a průběhu povodně v povodí nad územím obce na další stoupající tendenci, upozorní (případně vyzve) osoby, které se nachází v inundačním území toků na území obce na možnost opuštění prostoru záplavového území, případně i jejich evakuaci
- zajišťuje si prostřednictvím pověřeného člena povodňové komise informace od hlásné a hlídkové služby a vyhodnocuje získané informace, např. nasazení pracovníků k odstraňování zachycených předmětů na objektech přes vodní toky (mosty, mostky, lávky); operativně dle potřeby organizuje nasazení všech mechanismů a materiálů k zabezpečení ochrany před povodněmi nebo ke zmírnění následků povodně
- ve spolupráci s ostatními účastníky ochrany před povodněmi organizuje zabezpečovací a záchranné práce a přijímá opatření ke zmírnění škodlivých účinků povodně
- koordinuje a řídí činnost ostatních účastníků ochrany před povodněmi
- vyžaduje v případě nutnosti pomoc fyzických a právnických osob
- vyžaduje v případě, kdy hrozí nebezpečí z prodlení, pomoc Armády ČR
- pravidelně se informuje o vývoji situace na vodních tocích u příslušných správců toků a na Regionálním předpovědním pracovišti ČHMÚ Plzeň
- pravidelně sleduje a vyhodnocuje další vývoj povodňové situace
- zajišťuje provádění dokumentace během povodně
- v případě nezvládání povodňové situace již nasazenými prostředky, lze požádat o pomoc u složek IZS
- podílí se na organizaci zdravotní a hygienické péče
- vede záznamy v povodňové knize
- provádí evidenční a dokumentační práce
- prověřuje připravenost prostor pro náhradní ubytování a stravování
- v případě nutnosti organizuje evakuaci povodní ohrožených obyvatel, majetku, zvířat. Dále organizuje zdravotní péči, náhradní zásobování, ubytování, stravování, dopravu a další funkce
- dochází-li k další stoupající tendenci a zaplavování komunikací, požádá povodňová komise obce Vejprnice Policii ČR o uzavření těchto úseků silnic
- v případě, že povodňový orgán obce vlastními silami nestačí zvládat povodňovou situaci na území obce, vyžaduje u příslušného nadřízeného povodňového orgánu ORP Nýřany nutnou pomoc, případně převzetí řízení organizace ochrany před povodněmi na území obce; povodňová komise obce Vejprnice v tomto případě zůstává nadále v činnosti a při provádění protipovodňových opatření se řídí pokyny povodňové komise obce s rozšířenou působností a spolupracuje s ní
- v případě vybřežování vody z koryt toků provádí evakuaci postižených osob ze záplavového území, případně vyzve obyvatele k opuštění prostoru a s pomocí Policie ČR uzavře oblast postiženou povodní
- v případě další stoupající tendence na vodních tocích jsou prováděny obhlídky inundačního území a kontroluje se pohyb osob v tomto území, provede se vypnutí trafostanic VN, které by mohly být ohroženy záplavou; osoby budou vyzvány k opuštění prostoru
Za průběh činností je zodpovědný předseda povodňové komise, v jeho nepřítomnosti místopředseda povodňové komise, nebo jimi pověřený člen povodňové komise.
f) Činnost povodňového orgánu po povodni
Povodňový orgán obce Vejprnice bezprostředně po povodni:
- odvolává podle vývoje povodňové situace II. nebo III. SPA. Odvolání SPA oznamuje povodňovému orgánu ORP Nýřany, správci toků (Povodí Vltavy, státní podnik, Lesy České republiky, s. p.) a HZS KOPIS Plzeňského kraje
- podílí se na organizaci obnovy povodní narušených funkcí zasaženého území
- podílí se společně s povodňovými orgány obcí a se zástupci správců toků na provádění povodňových prohlídek postižených území
- zajišťuje sepsání povodňových škod na území zasaženém povodní
- podílí se na odstraňování povodňových škod
- shromažďuje materiály na vypracování souhrnné zprávy o povodni
- zajišťuje náhradní stravování a ubytování osobám postiženým povodní
- zpracovává souhrnnou zprávu o povodni, kterou poskytuje do 3 měsíců povodňovému orgánu ORP Nýřany a správci povodí (Povodí Vltavy, státní podnik.)
Obnovení narušených funkcí v povodní zasaženém území
Po povodni je důležité zejména zajistit obnovení dodávek pitné vody, elektrické energie, plynu a obnovit narušená telefonická spojení. V případě, že došlo k zatopení elektrického vedení (plynu, tlakových nádob), smí být provoz obnoven až po provedené revizi těchto zařízení. Postupně se pak provádí revitalizace celého povodní zasaženého území včetně odklizovacích a úklidových prací, obnovy poškozených pozemních komunikací a odstraňování následků dalších škod.
V případě nutnosti se provádí sanační a hygienická opatření (deratizace a dezinfekce). K této činnosti lze vyžádat odbornou pomoc u Krajské hygienické stanice. Povodňový orgán obce pomůže zajistit vyčerpání případně zaplavených prostor. Koordinuje vyčerpání vody ze zaplavených obecních studní, včetně odstranění bahnitých nánosů, dále zajišťuje posudek hygienika o nezávadnosti zdrojů, případně chemické rozbory. Povodní postiženým občanům se poskytuje nezbytná materiální a finanční pomoc.
Zjišťování a oceňování povodňových škod
Při zjišťování výše povodní způsobených škod se vychází z podkladů, které byly získány v průběhu povodně při evidenčních a dokumentačních pracích ve spolupráci se zástupci pojišťoven a odbornými pracovníky stavebních úřadů, případně soudními znalci.
Požaduje se při sledování a vyhodnocování škod dodržovat tabulkovou osnovu dle Vyhlášky č. 186/2002 Sb., kterou se stanoví náležitosti přehledu o předběžném odhadu nákladů na obnovu majetku sloužícího k zabezpečení základních funkcí v území postiženém živelní nebo jinou pohromou, která v příloze obsahuje také vzor pověření osoby (krajem) ke zjišťování údajů nutných pro zpracování přehledu.
Kromě vyhodnocování povodňových škod dle výše uvedené tabulky se také sledují a vyhodnocují činnosti, nasazení sil a prostředků aj.
Příloha: Osnova pro sledování škod a činností
Vyhotovení souhrnné zprávy o povodni
Z každé povodně, při které byla vyhlášena povodňová aktivita, došlo k povodňovým škodám nebo byly během povodně prováděny zabezpečovací a záchranné práce, se zpracuje souhrnná zpráva o povodni. Zprávu o povodni zpracovává povodňový orgán obce Vejprnice nebo jím pověřená osoba za přispění všech členů povodňové komise. Provádí se vyhodnocení povodně, které obsahuje rozbor příčin a průběhu povodně, popis a posouzení účinnosti provedených opatření, věcný rozsah a odborný odhad výše povodňových škod a návrh opatření na odstranění následků povodně. Zpráva o povodni se poskytuje do 3 měsíců od ukončení povodně příslušnému orgánu ORP Nýřany a příslušnému správci povodí (Povodí Vltavy, státní podnik).
V případě nutnosti rozsáhlejších dokumentačních prací provede povodňový orgán obce doplňkové vyhodnocení do 6 měsíců od ukončení povodně.
Příloha: Osnova souhrnné zprávy o povodni