Výtah z povodňového plánu
Dokument doplňuje povodňový plán města Rajhrad.
Doporučené vybavení osoby vykonávající povodňovou službu:
- tento výtah
- počítač s připojením na internet
- datový nosič s dPP (uloženou offline verzi digitálního povodňového plánu)
- tištěný povodňový plán
- mapa města
- telefon a nabíječka
- přílohy povodňového plánu:
2) PK města Rajhrad, SO ORP Židlochovice a PK Jihomoravského kraje,
3) plán spojení na důležité organizace,
4) dokumenty,
Informační tok vyplývající z dPP
Město může dostat informaci od:
- měst a obcí ležících výše na toku - obec Popovice a město Modřice
- SO ORP Židlochovice
- správce vodního toku
- předpovědní povodňové služby
- hlídkové služby a jiných osob
- případně od HZS Jihomoravského kraje
Informace o vývoji povodňové situace předává povodňová komise města Rajhrad:
- povodňové komisi ORP Židlochovice
- povodňovým komisím obcí Holasice a Vojkovice, které se nacházejí na vodních tocích pod městem
- fyzickým a právnickým osobám na území města, které jsou ohroženy povodní s využitím sirény a místního informačního systému, případně osobním předáním - pochůzkou (v případě selhání ostatních možností doručení zprávy)
Viz Plán spojení na důležité organizace, povodňová služba informuje starostu příslušného města v případě jeho nepřítomnosti místostarostu města.
Směrodatné limity pro nastání a vyhlášení jednotlivých stupňů povodňové aktivity na území města Rajhrad
Profil | I. SPA [cm] |
II. SPA [cm] |
III. SPA [cm] |
Hlásný profil kat. A Židlochovice (Svratka) | 250 | 300 | 350 |
Hlásný profil kat. C Rajhrad (Rajhradský náhon) |
80 | 110 | 130 |
Hlásný profil kat. C Rajhrad (Vojkovický náhon) | 190 | 195 | 200 |
Hlásný profil kat. C Rajhradice (Svratka) | 190 | 230 | 270 |
Zprávu o vzniku jednotlivých SPA může obdržet povodňový orgán města Rajhrad:
- od měst a obcí ležících výše na vodních tocích (obec Popovice a město Modřice)
- od povodňového orgánu ORP Židlochovice
- na základě vlastního zjištění, pochůzkou kolem vodních toků
- z internetu (http://www.pmo.cz, http://www.chmi.cz)
- od HZS Jihomoravského kraje
Zahájení činnosti povodňové komise města Rajhrad včetně důvodů se musí vždy zapsat (datum a čas) do povodňové knihy a vyrozumí se o tom:
- povodňové orgány obcí Holasice a Vojkovice, které leží na vodních tocích pod městem
- povodňový orgán ORP Židlochovice
- fyzické a právnické osoby ohrožené povodní
- správce vodního toku - Povodí Moravy, s. p.
Činnost PK města před povodní
č. | Popis stavu | Činnost | Provádí | Součinnost |
1 | Bez příznaku | Aktualizování povodňového plánu po jakýchkoliv změnách (kontakty, změny hodnot SPA), alespoň 1x ročně. | Předseda PK | Členové PK |
2 | Bez příznaku | Zajišťování technické a věcné pomoci, a to od osob právnických a podnikajících fyzických osob, dále provádět jejich kontrolu stavu a zajištění. | Předseda PK | |
3 | Bez příznaku | Aktualizování hlásných profilů kategorie C, pracujících ve špatném či neurčitém stavu. Hlásné profily kategorií A a B opravují správci těchto hlásných profilů (Povodí, ČHMÚ, krajský úřad) na požádání. | Určení členové PK | Předseda PK |
4 | Bez příznaku | Vlastníci pozemků a staveb (právnické, podnikající fyzické a fyzické osoby) jsou vyzýváni k předložení aktualizovaných povodňových plánů a jejich kopie se ukládají na místě s další povodňovou dokumentací. | Předseda PK | Vlastníci pozemků |
5 | Bez příznaku | Všechny důležité povodňové dokumenty, náhradní klíče (od úřadu, hasičské zbrojnice, evakuačních center, apod.) jsou umístěny na místě přístupném všem členům PK. | Předseda PK, Zapisovatel/ka | |
6 | Bez příznaku | Ukládají do počítače internetové adresy pro rychlejší nalezení při povodni (ČHMÚ, Povodí, energetické služby, srážkoměrné stanice, apod.). | Celá PK | ČHMÚ |
7 | Bez příznaku | Sleduje hromadné sdělovací prostředky, email (uvedený v POVISu) a stránky ČHMÚ při obdržení zpráv od nadřízeného povodňového orgánu o možné zhoršující se situaci nebo při obdržení zpráv od ČHMÚ. | Předseda PK, Celá PK | ČHMÚ |
8 | Bez příznaku | Potvrzuje přijetí zprávy a zapsání této skutečnosti do povodňové knihy při obdržení výstrahy od ČHMÚ. | Předseda PK, Zapisovatel/ka | ČHMÚ |
9 | Bez příznaku | Po obdržení výstrahy a při zhoršujícím se počasí, do vyhlášení 2. SPA provádí povodňovou prohlídku a kontroluje tok jedenkrát za hodinu. | Celá PK | |
10 | Bez příznaku | Zajišťuje dobité telefony, jejich funkčnost a tarifní předplacení, používané při povodňové situaci. | Celá PK | |
11 | Bez příznaku | Zaznamenává všechny úkony spojené s organizací povodňových opatření se všemi náležitostmi. | Předseda PK, Zapisovatel/ka |
Činnost PK města před dosažením a při dosažení I. SPA
č. | Popis stavu | Činnost | Provádí | Součinnost |
1 | Dlouhodobý déšť / tání / ledové jevy | Monitorování údajů vodoměrných stanic, sledování hydrologických údajů na webových stránkách podniku Povodí Moravy, s. p. a ČHMÚ. | Předseda PK, členové PK | Podnik Povodí Moravy, s. p.; ČHMÚ |
2 | Dosažení I. SPA na hlásném profilu | Svolat povodňovou komisi – posoudit vzniklou situaci. | Předseda PK | |
3 | Dosažení I. SPA na hlásném profilu | Zahájit činnost hlásné a hlídkové služby. | Hlásná a hlídková služba | Předseda PK |
4 | Dosažení I. SPA na hlásném profilu | Navázat spojení s PK ORP – informovat se na situaci v území ORP. | Hlásná služba | |
5 | Dosažení I. SPA na hlásném profilu | Navázat spojení s PK města (na toku nad městem). | Hlásná služba | |
6 | Dosažení I. SPA na hlásném profilu | Informovat PK města (na toku pod městem). | Hlásná služba | |
7 | Dosažení I. SPA na hlásném profilu | Provést povodňovou prohlídku toků a kritických míst, kde je pravděpodobnost snížení průtočnosti profilů. | Hlídková služba | |
8 | Předpoklad dalšího vzestupu hladin toků | Připravit nezbytný počet pracovníků s technikou do pohotovosti. Navázat spojení se subjekty, které poskytují vyčleněnou techniku a materiál. | Povodňová komise | |
9 | Předpoklad dalšího vzestupu hladin toků | Vyčlenit dostatečné množství ochranných pomůcek pro práci ve vodě a v dešti, kontrola základních zdravotnických pomůcek. | SDH, členové PK | |
10 | Předpoklad dalšího vzestupu hladin toků | Prověřit provozuschopnost výstroje, nářadí a materiálu nutného pro práci (provazy, bidla, háky atd.). Doplnit PHM do vozidel a techniky, která by byla nasazena při povodni. Přezkoušet náhradní zdroje elektrické energie. | SDH, členové PK | |
11 | Předpoklad dalšího vzestupu hladin toků | Průběžně provádět zápisy do Povodňové knihy. | Zapisovatelka / vybraný člen PK |
Činnost PK města před dosažením a při vyhlášení II. SPA
č. | Popis stavu | Činnost | Provádí | Součinnost |
1 | Před vyhlášením II. SPA | Svolání povodňové komise | Předseda PK / místopředseda PK (případně předseda/místopředseda dá pokyn tajemníkovi, aby svolal PK) | |
2 | Dosažení směrodatných limitů pro II. SPA | Vyhlášení II. SPA | Předseda PK | |
3 |
Vyhlášení / stav II. SPA |
Oznamuje se PK ORP, PK ostatních dotčených obcí | Hlásná služba | |
4 | Vyhlášení / stav II. SPA | Varovat obyvatele na území města a informovat o vzniklé situaci | Určený člen PK | |
5 | Vyhlášení / stav II. SPA | Uvedení do pohotovosti prostředky na zabezpečovací práce | Předseda PK | Celá PK |
6 | Vyhlášení / stav II. SPA | Průběžně sledovat výšku hladiny (vodních toků a vodních děl), kritická místa (mostky, propustky) | Hlídková služba | |
7 | Vyhlášení / stav II. SPA | Řízení záchranných a likvidačních prací | Pracovní skupina (SDH, vlastníci techniky, apod.) | |
8 | Vyhlášení / stav II. SPA | Nabít akumulátory mobilních telefonů a vysílaček na plnou kapacitu. Zkontrolovat PHM ve všech zařízeních. Nachystat náhradní zdroj elektrické energie (elektrocentrála) pro případ výpadku - pro připojení počítače, tiskárny, nabíječek apod. | Určený člen PK | |
9 | Vyhlášení / stav II. SPA | Provádění evidenčních a dokumentačních prací | Určený člen PK | |
10 | Vyhlášení / stav II. SPA | Vedení záznamů v povodňové knize | Zapisovatel | Celá PK |
11 | Dojde k poklesu hladiny / ustání srážek | Odvolání II. SPA | Předseda PK |
Činnost PK města při vyhlášení III. SPA
č. | Popis stavu | Činnost | Provádí | Součinnost |
1 | Vyhlášení III. SPA | Svolání PK města. Vyrozumění občanů města o vyhlášení III. SPA. | Členové PK | |
2 | Vyhlášení III. SPA | Vyhodnocení situace a vyhodnocení prognóz vývoje. Informovat dotčené PK obcí. | PK ORP | Členové PK |
3 | Vyhlášení III. SPA | Řízení záchranných a likvidačních prací bez vyhlášení krizového stavu. | Předseda PK | Členové PK, složky IZS |
4 | Další vzestup hladin s nepříznivou prognózou | Svolání krizového štábu města. | Předseda PK | KOPIS HZS Jihomoravského kraje |
5 | Další vzestup hladin s nepříznivou prognózou | Vyhlášení "stavu nebezpečí" pro území. | Hejtman | Členové KŠ Jihomoravského kraje |
6 | Další vzestup hladin s nepříznivou prognózou | Řízení záchranných a likvidačních prací krizovým štábem města podle zákona č. 240/2000 Sb. o krizovém řízení a přechod PK do KŠ města. | Předseda PK | Členové KŠ města, složky IZS, fyzické a právnické osoby |
Činnost PK města po povodni
č. | Popis stavu | Činnost | Provádí | Součinnost |
1 | Pomine nebezpečí povodně | Odvolání III. SPA a následně II. SPA. | Předseda PK | |
2 | Bez příznaku | Průběžně zapisovat činnost povodňových orgánů do povodňové knihy. | Zapisovatel/ka | |
3 | Bez příznaku | Stanovení pořadí prací na odstranění škod. | Členové PK | |
4 | Bez příznaku | Odčerpávání vody ze sklepů silami SDH případně s pomocí nadřízené PK nebo sousední SDH. | SDH, členové PK | |
5 | Bez příznaku | Zajištění vysoušecí techniky pro obyvatele vytopených nemovitostí. | Členové PK | |
6 | Bez příznaku | Vyrozumění občanů o opatřeních, které je nutno po povodni uskutečnit (úklidové práce, bezpečnost, foto-dokumentace škod,…). | Členové PK | |
7 | Bez příznaku | Odstranění škod, odvoz odpadu, dezinfekce všech zaplavených prostor. | Smluvně zajištěné firmy | |
8 | Bez příznaku | Umístění skladu humanitární pomoci, koordinace poskytování pomoci, přesun prostředků do evakuačního střediska. | Členové PK | |
9 | Bez příznaku | Předání informací nadřízené PK o vývoji situace a likvidace následků povodně, podle rozsahu prací požádat o personální a věcnou výpomoc. | Předseda PK | |
10 | Bez příznaku | Vyžádat kontrolu statiky zaplavených a poškozených objektů. | Určení členové PK | |
11 | Bez příznaku | Průběžná foto-dokumentace následků povodně. | Určení členové PK | |
12 | Bez příznaku | Vyčíslení škod po povodni dle zákona č. 12/2002 Sb. o státní pomoci při obnově území. | Členové PK | ORP, kraj |
13 | Bez příznaku | Zpracování zprávy o povodni, kterou je nutné zpracovat a předložit nadřízenému povodňovému orgánu do 3 měsíců od ukončení povodně. | Členové PK | Odbor ŽP, ORP |
14 | Bez příznaku | Zajištěný ostrahy vyplavených objektů před krádeží majetku občanů. | Smluvní firmy, členové PK |
Přívalová povodeň
Pro vyhodnocení přívalové povodně slouží údaje z instalovaných srážkoměrů v rámci LVS, které jsou nainstalovány v nejbližším okolí.
Vyhlašování SPA podle množství srážek
Limitní srážka na povodí v mm za 24 hodin | ||||
Povodí | Nenasycené povodí | Nasycené povodí | ||
Stupeň povodňové aktivity | I. SPA | II. SPA | I. SPA | II. SPA |
Nižší a střední oblasti | 40-60 | 60-70 | 20-40 | 40-50 |
Vyšší oblasti (nad 600 m n. m.) | 50-70 | 70-80 | 30-50 | 50-60 |
Činnost PK města při přívalové povodni, bez vyhlášení SPA
č. | Popis stavu | Činnost | Provádí | Součinnost |
1 | Přívalová povodeň | Svolání PK města. Vyrozumění občanů města o nástupu povodně. | Předseda PK | Členové PK |
2 | Přívalová povodeň | Vyhodnocení situace a vyhodnocení prognóz vývoje. Informovat dotčené PK obcí. | PK ORP | Členové PK |
3 | Přívalová povodeň | Řízení záchranných a likvidačních prací bez vyhlášení krizového stavu. | Předseda PK | Členové PK, složky IZS |
4 | Další vzestup hladiny s nepříznivou prognózou. | Svolání krizového štábu města. | Předseda PK | KOPIS HZS Jihomoravského kraje |
5 | Další vzestup hladiny s nepříznivou prognózou. | Vyhlášení "stavu nebezpečí" pro území. | Hejtman | Členové KŠ Jihomoravského kraje |
6 | Další vzestup hladiny s nepříznivou prognózou. | Řízení záchranných a likvidačních prací krizovým štábem města podle zákona č. 240/2000 Sb. o krizovém řízení a přechod PK do KŠ města. | Předseda PK | Členové KŠ města, složky IZS, fyzické a právnické osoby. |