Organizace povodňové služby
Ochrana před povodněmi je řízena povodňovými orgány.
Postavení a činnost povodňových orgánů jsou specifikovány:
Mimo období povodně je povodňovým orgánem Úřad obce Racková.
Po dobu povodní je povodňovým orgánem Povodňová komise obce Racková.
V době povodně tj. od okamžiku vyhlášení II. stupně povodňové aktivity (stavu pohotovosti) a při III. stupni povodňové aktivity (stav ohrožení) až do okamžiku odvolání povodňové aktivity, rozhodují o opatřeních na ochranu před povodněmi místo orgánů obcí, příslušné povodňové komise.
Jsou ustanoveny povodňové komise obcí, měst, obcí s rozšířenou působností, krajů, ucelených povodí a ústřední povodňová komise. Tyto povodňové komise řídí a koordinují protipovodňovou ochranu na svém území. V momentě, kdy povodňová situace přesáhne možnosti povodňové komise obce a ta požádá vyšší povodňovou komisi o převzetí povodňové ochrany na jejím území, přebírá řízení ochrany před povodněmi povodňová komise vyšší. Nižší komise nepřestává pracovat.
Ochrana před povodněmi je zajišťována podle povodňových plánů a při vyhlášení krizové situace krizovými plány. V kompetenci povodňových komisí je činit opatření a vydávat příkazy, které nejsou rozhodnutími podle správního řádu. Platí pouze po dobu povodně, tj. do odvolání II. nebo III. stupně povodňové aktivity.
Povodňovou ochranu na území obce Racková bude řídit povodňová komise obce Racková, v případě extrémního ohrožení povodňová komise ORP Zlín.
Organizace povodňové služby vychází z opatření stanovených v kapitoleČinnosti povodňového orgánu při nebezpečí povodně a při povodni, ze Statutu povodňové komise a Jednacího řádu povodňové komise obce Racková.
Povodňová komise obce Racková:
- povodňovou situaci řeší ve svém územním obvodu v rámci svých možností podle zpracovaného povodňového plánu,
- organizuje hlásnou povodňovou službu a hlídkovou službu,
- vyhlašuje a odvolává stupně povodňové aktivity v rámci územní působnosti,
- vzniklé situaci informuje povodňové orgány obcí Lechotice a Mysločovice, které se nacházejí na vodním toku pod obcí,
- podle potřeby vyžaduje od orgánů, právnických a fyzických osob osobní a věcnou pomoc,
- pokud síly a prostředky na provádění záchranných prací přesahují možnosti obce, vyžádá další pomoc u povodňových orgánů ORP Zlín,
- povodňový orgán obce je podřízen povodňovému orgánu obce s rozšířenou působností - povodňové komisi ORP Zlín.
Předseda povodňové komise - starosta obce:
- rozhoduje o svolání povodňové komise,
- řídí činnost povodňové komise,
- organizuje a koordinuje činnosti povodňové komise,
- svolává a vede pravidelné povodňové prohlídky a prověrky organizační a technické připravenosti, inicializuje revize povodňového plánu,
- rozděluje úkoly členům povodňové komise,
- na základě informací o situaci vydává rozhodnutí k realizaci protipovodňových opatření,
- vyhlašuje a odvolává druhý a třetí stupeň povodňové aktivity v územním obvodu obce Racková,
- schvaluje obsah informací pro sdělovací prostředky,
- rozhoduje o nasazení sil a prostředků na území obce Racková,
- rozhoduje o přidělení humanitární pomoci v územním obvodu obce Racková,
- v případě nepřítomnosti jej zastupuje místopředseda povodňové komise.
Povinnosti povodňové komise obce Racková:
- organizuje sběr informací o povodňové situaci na území obce Racková,
- je ve spojení a předává informace a návrhy povodňovým komisím obcí Lechotice a Mysločovice, ležící níže na toku a komisi ORP Zlín,
- organizuje a řídí hlásnou povodňovou službu, informuje sousední obce o nebezpečí a průběhu povodně, správce povodí, ČHMÚ a HZS,
- organizuje hlídkovou službu na území obce Racková,
- zajišťuje organizaci evakuace na území obce Racková,
- organizuje varování a informování obyvatelstva, fyzických a právnických osob v ohrožených částech obce Racková,
- spolupracuje s Krajskou hygienickou stanicí, Krajskou veterinární stanicí, správci vodovodů a kanalizací, správci sítí elektřiny a plynu (např. koordinuje likvidaci uhynulých zvířat s KVS),
- monitoruje situaci v zásobování pitnou vodou, sběru a čištění odpadních vod a organizuje příslušná opatření,
- zajišťuje prvotní dokumentační práce na území obce Racková,
- zaznamenává veškeré informace do Povodňové knihy (pověřený zapisovatel),
- zajišťuje nasazení sil a prostředků na území obce Racková,
- organizuje technická protipovodňová opatření (aplikace hradících prostředků, zemní práce apod.) na území obce Racková,
- vyhodnocuje dopravní situaci a průjezdnost v zasaženém území, spolupracuje s Policií ČR,
- spolupracuje s Policií ČR při vyznačení a regulaci evakuačních tras na území obce Racková,
- zajišťuje náhradní zásobování pitnou vodou,
- zajišťuje prvotní úklidové a sanační práce po povodni (čištění, dezinfekce, deratizace apod.) na území obce Racková,
- organizuje náhradní ubytování evakuovaného obyvatelstva na území obce Racková,
- zajišťuje přijatelné životní podmínky pro evakuované obyvatelstvo (základní vybavení, hygienické podmínky, stravování, psychologická pomoc apod.),
- vede přehled o evakuovaných osobách na území obce Racková (ve střediscích náhradního ubytování, v soukromí atd.),
- zajišťuje nutnou hygienickou a zdravotnickou péči na území obce Racková,
- provádí evidenční a dokumentační práce na území obce Racková,
- zjišťuje rozsah povodňových škod na území obce Racková a zajišťuje jejich evidenci (majetek obce, státu, právnických a fyzických osob),
- vede přehled o povodní postižených osobách na území obce Racková,
- připravuje návrh realizace neodkladných prvotních opatření obnovy povodní postiženého území za účelem zajištění základních životních potřeb obyvatelstva a návrh úplné obnovy povodní zasaženého území na území obce Racková.
Ostatní účastníci ochrany před povodněmi
- Český hydrometeorologický ústav: Pobočka Brno (Regionální předpovědní pracoviště, Oddělení hydrologie),
- Povodí Moravy, s. p. (správce povodí a vodního toku),
- Lesy České republiky, s. p. (správce vodního toku),
- vlastníci (uživatelé) nebo správci nemovitostí v ohroženém území,
- vlastníci (uživatelé) nebo správci vodních děl a objektů na vodních tocích,
- Hasičský záchranný sbor,
- Hasičský záchranný sbor Zlínského kraje,
- složky Policie České republiky, obvodní oddělení Zlín,
- složky Armády ČR,
- orgány ochrany veřejného zdraví,
- Krajská hygienická stanice Zlínského kraje,
- subjekty, které mohou pomoci, např. dopravními prostředky, těžkou mechanizací atd.
Zabezpečení vlastní hlásné služby
Obec provozuje lokální varovný systém, který je napojen na celostátní Jednotný systém varování a vyrozumění obyvatelstva (JSVV), budovaný Ministerstvem vnitra ČR - GŘ HZS. Varovné signály z JSVV (CAS 100) jsou automaticky a přednostně odbavovány na všechny prvky varovného a vyrozumívacího systému.
Lokální varovný systém zahrnuje hlásiče místního informačního systému, kterým je schopen starosta / předseda povodňové komise, případně jiný pověřený člen varovat nebo předat jiné pokyny fyzickým a právnickým osobám a organizacím, které jsou dotčeny povodní. »
Činnost obyvatelstva při povodni
V závislosti na hrozící/vzniklé události budou obyvatelé postupovat podle následujících pokynů:
Při vyhlášení stavu pohotovosti (II. SPA):
- zajistit si poslech hromadných sdělovacích prostředků (ČT, ČRo),
- řídit se příkazy povodňových orgánů, policie, hasičů a záchranářů,
- aktivně se zapojit do ochrany před povodní podle pokynů povodňových orgánů, policie a záchranářů,
- informovat se o způsobu a místě evakuace, o evakuačních trasách,
- připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci,
- připravit si prostředky pro zajištění svého majetku (pytle s pískem k utěsnění dveří, oken sklepů).
Při vyhlášení stavu ohrožení (III. SPA):
- připravit evakuační zavazadla pro celou rodinu a vozidlo,
- podle uvážení přemístit nábytek, potraviny a nebezpečné látky do vyšších pater,
- připravit vyvedení hospodářských zvířat,
- připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci,
- zajistit nebo odstranit snadno odplavitelný materiál,
- v případě zaplavování domu odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody.
Při vyhlášení evakuace:
- upozornit sousedy a v případě potřeby jim pomoci při evakuaci,
- zabezpečit dům/byt (odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody, zabezpečit dveře, okna a nebezpečné látky),
- vzít si evakuační zavazadlo pro celou rodinu - přesunout se do místa evakuačního prostoru (pěšky/vozidlem).
Opatření k ochraně životního prostředí:
- Před povodní: Zajištění nebezpečných látek např. nádrže s pohonnými hmotami, oleji nebo jejich odvoz. Zajištění hnojiv, kejdy, močůvky v zemědělských objektech nebo jejich odvoz.
- Po povodni: Zajištění ochranných pomůcek pro pracovníky odstraňující následky povodní, dezinfekčních prostředků. Provádět likvidaci škod s ohledem na ochranu životního prostředí.