Statut povodňové komise
Článek 1
Úvodní ustanovení
Povodňová komise SO ORP Náměšť nad Oslavou (dále jen „komise“) je v době povodní povodňovým orgánem obce podle zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a v systému povodňové ochrany je podřízena povodňové komisi kraje Vysočina.
Článek 2
Složení Komise
Komise působí ve složení
- předseda: starosta města Náměšť nad Oslavou
- místopředseda: místostarosta města Náměšť nad Oslavou
- členové: pracovníci jmenovaní starostou města Náměšť nad Oslavou
Článek 3
Činnost komise
Komise řídí, koordinuje, kontroluje a přijímá opatření k ochraně před povodněmi, pokud povodeň zasáhne území SO ORP Náměšť nad Oslavou.
Za tím účelem:
- Zajišťuje vypracování povodňového plánu SO ORP Náměšť nad Oslavou, který je základním dokumentem pro její činnost
- Účastní se hlásné a hlídkové povodňové služby, informuje o nebezpečí a průběhu povodně právnické a fyzické osoby na území SO ORP Náměšť nad Oslavou, správce vodních toků, KOPIS HZS kraje Vysočina a obce níže po toku
- Na svém území vyhlašuje a odvolává stupně povodňové aktivity
- Oznamuje povodňové komisi kraje Vysočina den a hodinu zahájení a ukončení činnosti a dále oznamuje rozsah požadované spolupráce
- Doporučuje mimořádné manipulace na území obce nad rámec schváleného manipulačního řádu
- Vyžaduje pomoc orgánů, právnických a fyzických osob
- Koordinuje provádění záchranných a zabezpečovacích prací na území obce
- Při vyhlášení stavu nebezpečí nebo nouzového stavu na vymezeném území nebo stavu ohrožení státu předá řízení záchranných a likvidačních prací krizovému štábu
- Vyžaduje pomoc IZS a Armády ČR prostřednictvím nadřízeného povodňového orgánu
- Vede záznamy v povodňové knize, uložené u starosty
- Zajišťuje nutnou zdravotnickou a hygienickou péči, organizuje dopravu a další povodní narušené funkce na území SO ORP Náměšť nad Oslavou, nutnou evakuaci, náhradní zásobování, ubytování a stravování
- K operativnímu plnění úkolů si může vytvořit pracovní štáb
- Zpracovává zprávu o povodni a předkládá ji nadřízenému povodňovému orgánu
- Provádí prohlídky po povodni
Článek 4
Jednání Komise
- Komise se schází k projednávání potřebných opatření podle povodňové situace, jakož i mimo období povodní k projednávání závažných otázek k zabezpečení ochrany před povodněmi, zpravidla 1x ročně
- Předseda Komise je povinen ji svolat, pokud o to požádá člen, místopředseda
- Komise jedná podle jednacího řádu, který je součástí povodňového plánu
- Komise si může přizvat k jednání představitele dalších orgánů veřejné správy a zástupce odborných organizací (na žádost ORP, Povodí)
- Závěry z jednání komise přijímá formou usnesení, doporučení
- Sídlem je Městský úřad Náměšť nad Oslavou, v případě potřeby může být jednání svolána i do jiného místa
Článek 5
Předseda komise
- Svolává Komisi
- Řídí jednání Komise
- Odpovídá za činnost Komise nadřízené povodňové komisi
- Jmenuje a odvolává členy Komise, pracovního štábu (operativně podle situace)
- Dává pokyn vedoucímu pracovního štábu pro jeho činnost
- Může nařídit neodkladná opatření při nebezpečí z prodlení, která předkládá dodatečně komisi ke schválení
- Zodpovídá za zpracování povodňového plánu SO ORP Náměšť nad Oslavou
- Zodpovídá za organizaci a koordinaci záchranných a zabezpečovacích prací na území SO ORP Náměšť nad Oslavou
- Zodpovídá za informovanost o nebezpečí a průběhu povodně dle bodu 2 čl. 3 - činnost komise
- Vyhlašuje SPA v rámci územní působnosti
- Vyžaduje pomoc IZS a AČR, v případě nebezpečí z prodlení
- Vyžaduje a nařizuje pomoc od orgánů právnických osob a fyzických osob
- Schvaluje souhrnnou zprávu o povodni na území obce, včetně analýzy rozsahu a výše škod a účelnosti provedených opatření
- Podepisuje doklady o majetkové újmě vzniklé za povodňové situace v důsledku opatření z nařízení Komise
- Odpovídá za aktualizaci povodňového plánu SO ORP Náměšť nad Oslavou
- Schvaluje povodňový plán SO ORP Náměšť nad Oslavou
- Prověřuje připravenost účastníků povodňové ochrany na území SO ORP Náměšť nad Oslavou
- Navrhuje orgánům krizového řízení vyhlášení krizového stavu
Článek 6
Místopředseda komise
- Dle pokynu předsedy Komise zajišťuje svolání komise
- Sestavuje zápisy z jednání Komise
- Zajišťuje součinnost mezi Komisí a pracovním štábem
- Zajišťuje vedení povodňové knihy, kontroluje zápisy v povodňové knize
- Zajišťuje soustředění Povodňových plánů vlastníků nemovitostí na území SO ORP Náměšť nad Oslavou
- Soustřeďuje zprávy hlídkové služby, fyzických a právnických osob o povodňové situaci jako podklad pro činnost Komise
- Soustřeďuje podklady pro zprávy o povodňové situaci z území
- Soustřeďuje podklady pro doložení majetkové újmy
- Zajišťuje činnost sekretariátu Komise
Článek 7
Spolupráce Komise s ostatními orgány, organizacemi a občany
K zajištění úkolů souvisejících se zmírněním průběhu povodní a škod jimi způsobených, může Komise v období, kdy vykonává svou činnost, vyžadovat v rozsahu stanoveném právními předpisy a schváleným povodňovým plánem pomoc složek IZS, jakož i pomoc ostatních orgánů, právnických a fyzických osob.
Článek 8
Zabezpečení činnosti Komise
K zabezpečení činnosti Komise slouží za povodní veškeré síly a prostředky, které má obecní úřad k dispozici. O jejich nasazení a využití rozhoduje předseda komise.
Článek 9
Závěrečná ustanovení
Tento statut nabývá účinnosti schválením povodňovým orgánem SO ORP Náměšť nad Oslavou dne __________
V Náměšti nad Oslavou dne ___________
__________________________________
Starosta města Náměšť nad Oslavou