Činnost povodňového orgánu v době nebezpečí povodně a při povodni
Dále uvedené činnosti povodňové komise nejsou seřazeny podle priority nebo pořadí provádění, lze je měnit v závislosti na celkové situaci na území SO ORP Mikulov.
a) Činnost povodňového orgánu SO ORP Mikulov v době mimo povodeň:
- zajišťuje zpracování, aktualizaci a doplnění povodňového plánu SO ORP Mikulov (MěÚ Mikulov - vodoprávní úřad)
- organizuje povodňové prohlídky vodních toků (MěÚ Mikulov - vodoprávní úřad)
- potvrzuje soulad textové a grafické části povodňových plánů jednotlivých obcí ve SO ORP Mikulov (MěÚ Mikulov - vodoprávní úřad)
- zajišťuje materiální vybavení, technickou přípravu a jiné úkoly související s ochranou před povodněmi (MěÚ Mikulov - vodoprávní úřad, krizové řízení)
- seznamuje se s povodňovým plánem a jeho případnými změnami, upřesňuje plán adres a spojení mezi účastníky ochrany před povodněmi (MěÚ Mikulov - vodoprávní úřad)
b) V případě obdržení upozornění nebo výstrahy ČHMÚ (zpravidla prostřednictvím KOPIS HZS Jihomoravského kraje nebo MěÚ Mikulov):
- je nutno věnovat zvýšenou pozornost vodním tokům a vývoji počasí
- upozornit všechny členy povodňové komise a prověřit jejich případnou dosažitelnost podle plánů spojení
- prověřit funkčnost spojení na povodňové orgány sousedních ORP
- sledovat další zprávy a vývoj situace na internetových stránkách ČHMÚ, Povodí Moravy, s. p., Lesy České republiky, s. p., nebo Ministerstva zemědělství
- pravidelně sledovat zprávy ve sdělovacích prostředcích o vývoji počasí
Za průběh činností je zodpovědný předseda povodňové komise, v jeho nepřítomnosti místopředseda povodňové komise, nebo jimi pověřený člen povodňové komise.
c) Činnost povodňového orgánu ORP Mikulov při vzniku I. SPA:
- zahajuje činnost hlásné služby ORP Mikulov
- zabezpečuje pravidelné informování povodňových orgánů obcí ve SO ORP Mikulov a sousedního ORP Břeclav o vývoji povodňové situace
- prověřuje spojení a dosažitelnost povodňových orgánů sousedních ORP a povodňových orgánů obcí ve SO ORP Mikulov a informuje je o vzniklé situaci
- sleduje pomocí internetových stránek průběh a vývoj povodně a srážek v povodí nad SO ORP (http://www.pmo.cz, http://www.chmi.cz)
- prověřuje spojení a použitelnost všech mechanizací a materiálů k případnému zásahu na vodních tocích (je možné již některou potřebnou mechanizaci aktivovat - ucpávání některých objektů na tocích a podobně)
- o mimořádných situacích informuje pravidelně příslušné povodňové orgány obcí ve SO ORP Mikulov, sousedního ORP Břeclav a Jihomoravského kraje, správce vodních toků (Povodí Moravy, s. p., Lesy České republiky, s. p.), OPIS HZS Jihomoravského kraje
- pravidelně sleduje a vyhodnocuje další vývoj povodňové situace
- prověřuje připravenost zasedacích prostor a jejího technického zázemí pro případ nutnosti svolání povodňové komise
- provádí zápisy v povodňové knize
- provádí evidenční a dokumentační práce
Za průběh činností je zodpovědný předseda povodňové komise, v jeho nepřítomnosti místopředseda povodňové komise, nebo jimi pověřený člen povodňové komise.
d) Činnost povodňového orgánu ORP Mikulov při vzniku II. SPA:
- zabezpečuje pravidelné informování povodňových orgánů obcí ve SO ORP Mikulov a sousedního ORP Břeclav o vývoji povodňové situace
- sleduje pomocí internetových stránek průběh a vývoj povodně a srážek v povodí nad SO ORP (http://www.pmo.cz, http://www.chmi.cz)
- předseda povodňové komise ORP Mikulov nebo místopředseda svolává povodňovou komisi ORP a zahajuje její činnost v případě, že povodeň zasáhne SO ORP Mikulov a je reálný předpoklad dalšího zhoršování povodňové situace
- svolání povodňové komise ORP Mikulov se oznamuje povodňovým orgánům obcí ve SO ORP Mikulov, sousedních ORP a Jihomoravského kraje, správci vodních toků (Povodí Moravy, s. p., Lesy České republiky, s. p.), KOPIS HZS Jihomoravského kraje
- po zvážení situace vyhlašuje II. SPA pro povodní zasaženou oblast. Tuto skutečnost povodňová komise oznamuje povodňovým orgánům obcí ve SO ORP Mikulov, sousedních ORP a Jihomoravského kraje, správci vodních toků (Povodí Moravy, s. p., Lesy České republiky, s. p.), KOPIS HZS Jihomoravského kraje
- uvádí do pohotovosti majitele všech mechanismů a materiálů s upozorněním na možnou nutnost použití při protipovodňovém zásahu. V případě, že je mechanizace již aktivována operativně řídí její nasazení na potřebných místech (ucpané mosty, mostky a lávky)
- zajišťuje prostřednictvím pověřeného člena povodňové komise informace od hlásné a hlídkové služby obcí na území SO ORP Mikulov a vyhodnocuje získané informace
- dochází-li k další stoupající tendenci a zaplavování komunikací, požádá povodňová komise ORP Mikulov Policii ČR o uzavření těchto úseků silnic
- upozorňuje na vzniklé povodňové situace povodňové orgány obcí ve SO ORP Mikulov a sousedních ORP, je s nimi v pravidelném spojení, vzájemně se informují o vývoji povodňové situace
- pravidelně sleduje a vyhodnocuje další vývoj povodňové situace
- vede záznamy v povodňové knize
- provádí evidenční a dokumentační práce
Za průběh činností je zodpovědný předseda povodňové komise, v jeho nepřítomnosti místopředseda povodňové komise, nebo jimi pověřený člen povodňové komise.
e) Činnost povodňového orgánu při vzniku III. SPA
- zabezpečuje pravidelné informování povodňových orgánů obcí ve SO ORP Mikulov a sousedního ORP Břeclav o vývoji povodňové situace
- sleduje pomocí internetových stránek průběh a vývoj povodně a srážek v povodí nad SO ORP (http://www.pmo.cz, http://www.chmi.cz,)
- povodňová komise zasedá nepřetržitě, na zasedání může přizvat další odborné osoby, jejichž pomoci je potřeba k provádění nutných protipovodňových zásahů a opatření
- po zvážení situace vyhlašuje III. SPA pro povodní zasaženou oblast. Tuto skutečnost povodňová komise oznamuje povodňovým orgánům obcí ve SO ORP Mikulov, sousedních ORP a Jihomoravského kraje, správci vodních toků (Povodí Moravy, s. p., Lesy České republiky, s. p.), KOPIS HZS Jihomoravského kraje
- v případě, že lze usoudit z vývoje a průběhu povodně v povodí nad územím SO ORP na další stoupající tendenci, upozorní na situaci povodňové orgány příslušných obcí
- zajišťuje prostřednictvím pověřeného člena povodňové komise informace od hlásné a hlídkové služby obcí na území SO ORP Mikulov a vyhodnocuje získané informace, např. nasazení pracovníků k odstraňování zachycených předmětů na objektech přes vodní toky (mosty, mostky, lávky). Operativně dle potřeby organizuje nasazení všech mechanismů a materiálů k zabezpečení ochrany před povodněmi nebo ke zmírnění následků povodně
- ve spolupráci s ostatními účastníky ochrany před povodněmi organizuje zabezpečovací a záchranné práce a přijímá opatření ke zmírnění škodlivých účinků povodně
- koordinuje a řídí činnost ostatních účastníků ochrany před povodněmi
- vyžaduje v případě nutnosti pomoc fyzických a právnických osob
- vyžaduje v případě, kdy hrozí nebezpečí z prodlení pomoc Armády ČR
- pravidelně se informuje o vývoji situace na vodních tocích u příslušných správců toků a na Regionálním předpovědním pracovišti ČHMÚ Brno
- pravidelně sleduje a vyhodnocuje další vývoj povodňové situace
- zajišťuje provádění dokumentace během povodně
- v případě nezvládání povodňové situace již nasazenými prostředky, lze požádat o pomoc u složek IZS
- podílí se na organizaci zdravotní a hygienické péče
- vede záznamy v povodňové knize
- provádí evidenční a dokumentační práce
- prověřuje připravenost prostor pro náhradní ubytování a stravování
- v případě nutnosti organizuje evakuaci povodní ohrožených obyvatel, majetku, zvířat. Dále organizuje zdravotní péči, náhradní zásobování, ubytování, stravování, dopravu a další funkce
- dochází-li k další stoupající tendenci a zaplavování komunikací, požádá povodňová komise ORP Mikulov Policii ČR o uzavření těchto úseků silnic
- v případě, že povodňový orgán ORP vlastními silami nestačí zvládat povodňovou situaci na území SO ORP, vyžaduje u příslušného nadřazeného povodňového orgánu Jihomoravského kraje nutnou pomoc, případně převzetí řízení organizace ochrany před povodněmi na území SO ORP. Povodňová komise ORP Mikulov v tomto případě zůstává nadále v činnosti a při provádění protipovodňových opatření se řídí pokyny povodňové komise Jihomoravského kraje a spolupracuje s ní
- v případě vybřežování vody z koryt toků provádí evakuaci postižených osob ze záplavového území, případně vyzve obyvatele k opuštění prostoru a pomocí Policie ČR uzavře oblast postiženou povodní
- v případě další stoupající tendence na vodotečích jsou prováděny obhlídky inundačního území a kontroluje se pohyb osob v tomto území, provede se vypnutí trafostanic VN, které by mohly být ohroženy záplavou. Osoby budou vyzvány k opuštění prostoru
Za průběh činností je zodpovědný předseda povodňové komise, v jeho nepřítomnosti místopředseda povodňové komise, nebo jimi pověřený člen povodňové komise.
f) Činnost povodňového orgánu po povodni
Povodňový orgán ORP Mikulov bezprostředně po povodni:
- odvolává podle vývoje povodňové situace II. nebo III SPA. Odvolání SPA oznamuje povodňovému orgánu Jihomoravského kraje, správci toku (Povodí Moravy, s. p., Lesy České republiky, s. p.) a KOPIS HZS Jihomoravského kraje
- podílí se na organizaci obnovy povodní narušených funkcí zasaženého území
- podílí se společně s povodňovými orgány obcí a se zástupci správců toků na provádění povodňových prohlídek postižených území
- zajišťuje sepsání povodňových škod na území zasaženém povodní
- podílí se na odstraňování povodňových škod
- shromažďuje materiály na vypracování souhrnné zprávy o povodni
- zajišťuje náhradní stravování a ubytování osobám postižených povodní
- zpracovává souhrnnou zprávu o povodni, kterou poskytuje do 3 měsíců povodňovému orgánu Jihomoravského kraje a správci povodí (Povodí Moravy, s. p.)
Obnovení povodní narušených funkcí v povodní zasaženém území
Po povodni je důležité zejména zajistit obnovení dodávek pitné vody, elektrické energie, plynu a obnovit narušená telefonická spojení. V případě, že došlo k zatopení elektrického vedení (plynu, tlakových nádob), smí být provoz obnoven až po provedené revizi těchto zařízení. Postupně se pak provádí revitalizace celého povodní zasaženého území včetně odklizovacích a úklidových prací, obnovy poškozených pozemních komunikací a odstraňování následků dalších škod.
V případě nutnosti se provádí sanační a hygienická opatření (deratizace a dezinfekce). K této činnosti lze vyžádat odbornou pomoc u Krajské hygienické stanice. Povodňový orgán ORP pomůže zajistit vyčerpání případně zaplavených prostor. Koordinuje vyčerpání vody ze zaplavených obecních studní, včetně odstranění bahnitých nánosů, dále zajišťuje posudek hygienika o nezávadnosti zdrojů, případně chemické rozbory. Povodní postiženým občanům se poskytuje nezbytná materiální a finanční pomoc.
Zjišťování a oceňování povodňových škod
Při zjišťování výše povodní způsobených škod se vychází z podkladů, které byly získány v průběhu povodně při evidenčních a dokumentačních pracích ve spolupráci se zástupci pojišťoven a odbornými pracovníky stavebních úřadů, případně soudními znalci.
Příloha: Osnova pro sledování škod a činností
Vyhotovení souhrnné zprávy o povodni
Z každé povodně, při které byla vyhlášena povodňová aktivita, došlo k povodňovým škodám nebo byly během povodně prováděny zabezpečovací a záchranné práce, se zpracuje souhrnná zpráva o povodni. Zprávu o povodni zpracovává povodňový orgán ORP Mikulov nebo jím pověřená osoba za přispění všech členů povodňové komise. Provádí se vyhodnocení povodně, které obsahuje rozbor příčin a průběhu povodně, popis a posouzení účinnosti provedených opatření, věcný rozsah a odborný odhad výše povodňových škod a návrh opatření na odstranění následků povodně. Zpráva o povodni se poskytuje do 3 měsíců od ukončení povodně příslušnému orgánu Jihomoravského kraje a příslušnému správci povodí (Povodí Moravy, s. p.).
V případě nutnosti rozsáhlejších dokumentačních prací provede povodňový orgán ORP doplňkové vyhodnocení do 6 měsíců od ukončení povodně.
Příloha: Osnova souhrnné zprávy o povodni