Organizace povodňové služby
Ochrana před povodněmi je řízena povodňovými orgány.
Postavení a činnost povodňových orgánů jsou specifikovány:
- Mimo období povodně je povodňovým orgánem Městský úřad Jeseník.
- Po dobu povodní je povodňovým orgánem povodňová komise ORP Jeseník.
V době mimo povodeň jsou rozhodnutí povodňových orgánů vydávána podle správního řádu. V době povodně (při vyhlášení II. a III. SPA) jsou povodňové komise oprávněny činit opatření a vydávat příkazy k zabezpečovacím a záchranným pracím. Na vydávání těchto příkazů se nevztahuje správní řád.
Jsou ustanoveny povodňové komise obcí, měst, obcí s rozšířenou působností, krajů a ústřední povodňová komise. Tyto povodňové komise řídí a koordinují protipovodňovou ochranu na svém území. V momentě, kdy povodňová situace přesáhne možnosti povodňové komise ORP a ta požádá vyšší povodňovou komisi (Olomouckého kraje) o převzetí povodňové ochrany na jejím území, přebírá řízení ochrany před povodněmi povodňová komise vyšší. Nižší komise nepřestává pracovat. Povodňový orgán ORP je podřízen povodňovému orgánu Olomouckého kraje.
Ochrana před povodněmi je zajišťována podle povodňových plánů a při vyhlášení krizové situace krizovými plány. V kompetenci povodňových komisí je činit opatření a vydávat příkazy, které nejsou rozhodnutími podle správního řádu. Platí pouze po dobu povodně, tj. do odvolání II. nebo III. stupně povodňové aktivity.
Povodňovou ochranu na území ORP Jeseník bude řídit povodňová komise ORP Jeseník, v případě extrémního ohrožení povodňová komise Olomouckého kraje.
Informace o vývoji povodňové situace předává povodňová komise ORP Jeseník:
- povodňové komisi ORP Šumperk
- povodňové komisi Olomouckého kraje
- KOPIS Olomouckého kraje
- fyzickým a právnickým osobám na území ORP, které jsou ohroženy povodní s využitím sirény a místního informačního systému, případně osobním předáním - pochůzkou (v případě selhání ostatních možností doručení zprávy)
Informace v rámci hlásné povodňové služby přebírá povodňová komise ORP Jeseník od:
- předpovědní povodňové služby
- hlídkové služby
- pozorovatelů hlásných profilů a jiných osob
- případně od KOPIS Olomouckého kraje
Zprávu o vzniku jednotlivých SPA může povodňový orgán ORP Jeseník obdržet:
- na základě vlastního zjištění, pochůzkou kolem vodních toků
- z internetu (http://www.pmo.cz, http://www.pod.cz, http://www.chmi.cz)
- od HZS Olomouckého kraje
Zahájení činnosti povodňové komise ORP Jeseník včetně důvodů se musí vždy zapsat (datum a čas) do povodňové knihy a vyrozumí se o tom:
- Povodňový orgán obce s rozšířenou působností Šumperk
- Fyzické a právnické osoby ohrožené povodní
- KOPIS HZS Olomouckého kraje
- Vodohospodářský dispečink Povodí Moravy, s. p.
- Vodohospodářský dispečink Povodí Odry, státní podnik
- Správce vodních toků – Lesy České republiky, s. p., Povodí Moravy, s. p., Povodí Odry, státní podnik
Předseda povodňové komise:
- Je podle zákona o vodách starosta města Jeseník
- Jmenuje a odvolává členy komise, pracovního štábu (operativně podle situace)
- Rozhoduje o svolání povodňové komise – písemně, v naléhavých případech telefonicky, emailem nebo při ztrátě spojení lze využít i spojové prostředky HZS a policie ČR
- Je povinen komisi svolat na žádost místopředsedy nebo některého člena povodňové komise
- Řídí činnost a jednání povodňové komise
- Organizuje a koordinuje činnosti povodňové komise
- Odpovídá se za činnost Komise nadřízené povodňové komisi
- Zabezpečuje povodňové prohlídky a prověrky organizační a technické připravenosti, inicializuje revize povodňového plánu
- Rozděluje úkoly členům povodňové komise
- Na základě informací o situaci vydává rozhodnutí k realizaci protipovodňových opatření
- Vyhlašuje a odvolává druhý a třetí stupeň povodňové aktivity na území SO ORP Jeseník
- Schvaluje obsah informací pro sdělovací prostředky
- Rozhoduje o nasazení sil a prostředků na území SO ORP Jeseník
- Rozhoduje o přidělení humanitární pomoci na území SO ORP Jeseník
- V případě nepřítomnosti jej zastupuje místopředseda povodňové komise
- Dává pokyny vedoucímu pracovního štábu pro jeho činnost
- Zodpovídá za zpracování povodňového plánu SO ORP Jeseník
- Zodpovídá za organizaci a koordinaci záchranných a zabezpečovacích prací na území ORP Jeseník
- Zodpovídá za informovanost o nebezpečí a průběhu povodně dle bodu 2 čl. 3 - činnost komise
- Vyhlašuje SPA v rámci územní působnosti
- Vyžaduje pomoc IZS a AČR, v případě nebezpečí z prodlení
- Vyžaduje a nařizuje pomoc od orgánů právnických osob a fyzických osob
- Schvaluje souhrnnou zprávu o povodni na území ORP, včetně analýzy rozsahu a výše škod a účelnosti provedených opatření
- Podepisuje doklady o majetkové újmě vzniklé za povodňové situace v důsledku opatření z nařízení Komise
- Odpovídá za aktualizaci povodňového plánu SO ORP Jeseník
- Schvaluje povodňový plán SO ORP Jeseník
- Prověřuje připravenost účastníků povodňové ochrany na území ORP Jeseník
- Navrhuje orgánům krizového řízení vyhlášení krizového stavu
- Může nařídit neodkladná opatření při nebezpečí z prodlení, která předpokládá dodatečně komisi ke schválení
Místopředseda komise:
- Dle pokynu předsedy Komise zajišťuje svolání komise
- Sestavuje zápisy z jednání Komise
- Zajišťuje součinnost mezi Komisí a pracovním štábem
- Zajišťuje vedení povodňové knihy, kontroluje zápisy v povodňové knize
- Soustřeďuje zprávy hlídkové služby, fyzických a právnických osob o povodňové situaci jako podklad pro činnost Komise
- Soustřeďuje podklady pro zprávy o povodňové situaci z území
- Soustřeďuje podklady pro doložení majetkové újmy
- Zajišťuje činnost sekretariátu Komise
Povinnosti povodňové komise ORP Jeseník:
- řeší povodňovou situaci na území ORP v rámci svých možností podle zpracovaného povodňového plánu
- organizuje sběr informací o povodňové situaci na území SO ORP Jeseník
- je ve spojení a předává informace a návrhy povodňové komisi ORP Šumperk, ležící níže na vodním toku Branná
- organizuje a řídí hlásnou povodňovou službu, informuje sousední ORP o nebezpečí a průběhu povodně, správce povodí, ČHMÚ a HZS
- organizuje hlídkovou službu na území SO ORP Jeseník
- organizuje varování a informování obyvatelstva, fyzických a právnických osob v ohrožených částech SO ORP Jeseník
- spolupracuje s Krajskou hygienickou stanicí, Krajskou veterinární stanicí, správci vodovodů a kanalizací, správci sítí elektřiny a plynu (např. koordinuje likvidaci uhynulých zvířat s KVS)
- monitoruje situaci v zásobování pitnou vodou, sběru a čištění odpadních vod a organizuje příslušná opatření
- zajišťuje prvotní dokumentační práce na území SO ORP Jeseník
- zaznamenává veškeré informace do Povodňové knihy (pověřený zapisovatel)
- podle potřeby vyžaduje od orgánů, právnických a fyzických osob osobní a věcnou pomoc
- zajišťuje nasazení sil a prostředků na území SO ORP Jeseník
- organizuje technická protipovodňová opatření (aplikace hradících prostředků, zemní práce apod.) na území SO ORP Jeseník
- vyhodnocuje dopravní situaci a průjezdnost v zasaženém území, spolupracuje s Policií ČR
- zajišťuje organizaci evakuace na území SO ORP Jeseník
- spolupracuje s Policií ČR při vyznačení a regulaci evakuačních tras na území SO ORP Jeseník
- zajišťuje náhradní zásobování pitnou vodou
- pokud síly a prostředky na provádění záchranných prací přesahují možnosti ORP, vyžádá další pomoc u povodňového orgánu Olomouckého kraje
- zajišťuje prvotní úklidové a sanační práce po povodni (čištění, dezinfekce, deratizace apod.) na území SO ORP Jeseník
- organizuje náhradní ubytování evakuovaného obyvatelstva na území SO ORP Jeseník
- zajišťuje přijatelné životní podmínky pro evakuované obyvatelstvo (základní vybavení, hygienické podmínky, stravování, psychologická pomoc apod.)
- vede přehled o evakuovaných osobách na území SO ORP Jeseník (ve střediscích náhradního ubytování, v soukromí atd.)
- zajišťuje nutnou hygienickou a zdravotnickou péči na území SO ORP Jeseník
- provádí evidenční a dokumentační práce na území SO ORP Jeseník
- zjišťuje rozsah povodňových škod na území SO ORP Jeseník a zajišťuje jejich evidenci (majetek ORP, státu, právnických a fyzických osob)
- vede přehled o povodní postižených osobách na území SO ORP Jeseník
- připravuje návrh realizace neodkladných prvotních opatření obnovy povodní postiženého území za účelem zajištění základních životních potřeb obyvatelstva a návrh úplné obnovy povodní zasaženého území na území SO ORP Jeseník
- povodňová komise se schází za povodně k projednání potřebných opatření podle povodňové situace a mimo povodeň k projednávání organizačních a jiných závažných otázek k zabezpečení ochrany před povodněmi
- k operativnímu plnění úkolů si může vytvořit pracovní štáb
- provádí prohlídky po povodní
- účastní se hlásné a hlídkové povodňové služby, informuje o nebezpečí a průběhu povodně povodňový orgán ORP a právnické a fyzické osoby na území ORP Jeseník, správce vodních toků, KOPIS HZS Olomouckého kraje a obce níže po toku.
- na svém území vyhlašuje a odvolává stupně povodňové aktivity
- oznamuje povodňové komisi Olomouckého kraje den a hodinu zahájení a ukončení činnosti a dále oznamuje rozsah požadované spolupráce
- doporučuje mimořádné manipulace na území ORP nad rámec schváleného manipulačního řádu
- vyžaduje pomoc orgánů, právnických a fyzických osob
- koordinuje provádění záchranných a zabezpečovacích prací na území SO ORP
- při vyhlášení stavu nebezpečí nebo nouzového stavu na vymezeném území nebo stavu ohrožení státu předá řízení záchranných a likvidačních prací krizovému štábu
- vyžaduje pomoc IZS a Armády ČR prostřednictvím nadřízeného povodňového orgánu
Jednání komise
- Jednání povodňové komise řídí předseda, případně místopředseda povodňové komise
- O jednání komise sestavuje zápis pověřený člen povodňové komise
- Zápis podepsaný předsedou povodňové komise je předán všem členům komise do 14 dnů po zasedání
- Komise se schází k projednání potřebných opatření podle povodňové situace, jakož i mimo období povodní k projednání závažných otázek k zabezpečení ochrany před povodněmi, zpravidla 1x ročně
- Za povodňové situace jsou závěry povodňové komise předávány členům operativně prostřednictvím faxů, emailů, pokud nejsou předány osobně.
- Písemné zprávy a podklady pro jednání povodňové komise se předkládají předsedovi povodňové komise, a to nejpozději týden před zasedáním komise. Za povodňové situace nejpozději před zahájením jednání povodňová komise k písemným zprávám a podkladům se připojí formulace návrhu usnesení, které má povodňová komise přijmout
- Povodňová komise přijímá závěry formou usnesení nebo doporučení
- Ve sporných případech se rozhoduje hlasováním, rozhoduje většina hlasů. Při rovnosti hlasů rozhodne předseda povodňové komise
- Členové povodňové komise mají právo žádat v případě potřeby o svolání povodňové komise, stejně tak i místopředseda
- Povodňová komise je schopná činnosti a rozhodování v nutných případech ve složení minimálně nadpolovičního počtu členů komise, v případě nebezpečí z prodlení rozhoduje předseda nebo místopředseda povodňové komise. Ostatní členové budou o rozhodnutích vždy informováni, pokud možno předem, v naléhavých případech dodatečně (zápisem, záznamem aj.)
- Komise si může přizvat k jednání představitele dalších orgánů veřejné správy a zástupce odborných organizací (na žádost Povodí)
Ostatní účastníci ochrany před povodněmi
Příloha: Plán spojení na důležité organizace
- Český hydrometeorologický ústav: Pobočka Ostrava (Regionální předpovědní pracoviště, Oddělení hydrologie)
- Povodí Odry, státní podnik (správce povodí a vodních toků)
- Povodí Moravy, s. p. (správce povodí a vodních toků)
- Lesy České republiky, s. p. (správce vodních toků)
- Vlastníci (uživatelé) nebo správci nemovitostí v ohroženém území
- Vlastníci (uživatelé) nebo správci vodních děl a objektů na vodních tocích
- Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje, územní odbor Jeseník
- Složky Policie České republiky, územní odbor Jeseník
- Složky Armády ČR
- Orgány ochrany veřejného zdraví
- Krajská hygienická stanice Olomouckého kraje
- Subjekty, které mohou pomoci, např. dopravními prostředky, těžkou mechanizací atd.
Činnost obyvatelstva při povodni
V závislosti na hrozící/vzniklé události budou obyvatelé postupovat podle následujících pokynů:
Při vyhlášení stavu pohotovosti (II. SPA):
- zajistit si poslech hromadných sdělovacích prostředků (ČT, ČRo)
- řídit se příkazy povodňových orgánů, policie, hasičů a záchranářů
- aktivně se zapojit do ochrany před povodní podle pokynů povodňových orgánů, policie a záchranářů
- informovat se o způsobu a místě evakuace, o evakuačních trasách
- připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci
- připravit si prostředky pro zajištění svého majetku (pytle s pískem k utěsnění dveří, oken sklepů)
Při vyhlášení stavu ohrožení (III. SPA):
- připravit evakuační zavazadla pro celou rodinu a vozidlo
- podle uvážení přemístit nábytek, potraviny a nebezpečné látky do vyšších pater
- připravit vyvedení hospodářských zvířat
- připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci
- zajistit nebo odstranit snadno odplavitelný materiál
- v případě zaplavování domu odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody
Při vyhlášení evakuace: »
- upozornit sousedy a v případě potřeby jim pomoci při evakuaci
- zabezpečit dům/byt (odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody, zabezpečit dveře, okna a nebezpečné látky)
- vzít si evakuační zavazadlo pro celou rodinu – přesunout se do místa evakuace (pěšky/vozidlem)
Opatření k ochraně životního prostředí:
- Před povodní: Zajištění nebezpečných látek např. nádrže s pohonnými hmotami, oleji nebo jejich odvoz. Zajištění hnojiv, kejdy, močůvky v zemědělských objektech nebo jejich odvoz.
- Po povodni: Zajištění ochranných pomůcek pro pracovníky odstraňující následky povodní, dezinfekčních prostředků. Provádět likvidaci škod s ohledem na ochranu životního prostředí.