Činnost povodňového orgánu v době nebezpečí povodně a při povodni
Dále uvedené činnosti povodňové komise nejsou seřazeny podle priority nebo pořadí provádění, lze je měnit v závislosti na celkové situaci na území ORP Dobříš.
a) Činnost povodňového orgánu SO ORP Dobříš v době mimo povodeň:
- zajišťuje zpracování, aktualizaci a doplnění povodňového plánu SO ORP Dobříš (MěÚ Dobříš - krizové řízení)
- organizuje povodňové prohlídky vodních toků (MěÚ Dobříš - krizové řízení)
- potvrzuje soulad textové a grafické části povodňových plánů jednotlivých obcí ve SO ORP Dobříš (MěÚ Dobříš - krizové řízení)
- zajišťuje materiální vybavení, technickou přípravu a jiné úkoly související s ochranou před povodněmi (MěÚ Dobříš - krizové řízení)
- seznamuje se s povodňovým plánem a jeho případnými změnami, upřesňuje plán adres a spojení mezi účastníky ochrany před povodněmi (MěÚ Dobříš - krizové řízení)
b) V případě obdržení upozornění nebo výstrahy ČHMÚ (zpravidla prostřednictvím KOPIS HZS Středočeského kraje):
- je nutno věnovat zvýšenou pozornost vodním tokům a vývoji počasí
- sledovat další zprávy a vývoj situace na internetových stránkách ČHMÚ, Povodí Vltavy, státní podnik nebo Ministerstva zemědělství
- pravidelně sledovat zprávy ve sdělovacích prostředcích o vývoji počasí
Za zabezpečení průběhu činností je zodpovědný předseda povodňové komise ORP Dobříš, v případě jeho nepřítomnosti jím pověřený člen povodňové komise.
c) Činnost povodňového orgánu ORP Dobříš při vzniku I. SPA:
- zahajuje činnost hlásné a hlídkové služby ORP Dobříš
- zabezpečuje pravidelné informování o vývoji povodňové situace povodňovým orgánům obcí ve SO ORP Dobříš a sousedním ORP (Černošice, Benešov), pokud mohou být povodní zasaženy
- za předpokladu zhoršování povodňové situace upozorní člen pracovní skupiny pro I. a II. SPA všechny členy povodňové komise na situaci a prověří jejich případnou dosažitelnost podle plánů spojení
- za předpokladu zhoršování povodňové situace prověřuje spojení a dosažitelnost povodňových orgánů sousedních ORP
- sleduje pomocí internetových stránek průběh a vývoj povodně a srážek v povodí nad SO ORP (http://www.pvl.cz, http://www.chmi.cz)
- prověřuje spojení a použitelnost všech mechanizací a materiálů k případnému zásahu na vodních tocích (je možné již některou potřebnou mechanizaci aktivovat - ucpávání některých objektů na tocích a podobně)
- o mimořádných situacích informuje pravidelně příslušné povodňové orgány obcí v SO ORP, sousedních ORP, Středočeského kraje, správce vodních toků (Povodí Vltavy, státní podnik, Lesy České republiky, s.p.) a KOPIS HZS Středočeského kraje
- pravidelně sleduje a vyhodnocuje další vývoj povodňové situace
- prověřuje připravenost zasedacích prostor a jejich technického zázemí pro případ nutnosti svolání povodňové komise
- provádí zápisy v povodňové knize
- provádí evidenční a dokumentační práce
Za zabezpečení průběhu činností je zodpovědný předseda povodňové komise ORP Dobříš, v případě jeho nepřítomnosti jím pověřený člen povodňové komise.
d) Činnost povodňového orgánu ORP Dobříš při vzniku II. SPA:
- zabezpečuje pravidelné informování o vývoji povodňové situace povodňovým orgánům obcí ve SO ORP Dobříš a sousedním ORP, pokud mohou být povodní zasaženy
- sleduje pomocí internetových stránek průběh a vývoj povodně a srážek v povodí nad SO ORP (http://www.pvl.cz, http://www.chmi.cz)
- svolání povodňové komise ORP Dobříš se oznamuje povodňovým orgánům obcí ve SO ORP Dobříš, sousedních ORP a Středočeského kraje, správci vodních toků (Povodí Vltavy, státní podnik, Lesy České republiky, s.p.) a KOPIS HZS Středočeského kraje
- po zvážení situace vyhlašuje II. SPA pro povodní zasaženou oblast. Tuto skutečnost povodňová komise oznamuje povodňovým orgánům obcí ve SO ORP Dobříš, sousedních ORP a Středočeského kraje, správci vodních toků (Povodí Vltavy, státní podnik, Lesy České republiky, s. p.) a KOPIS HZS Středočeského kraje
- uvádí do pohotovosti majitele všech mechanismů a materiálů s upozorněním na možnou nutnost použití při protipovodňovém zásahu. V případě, že je mechanizace již aktivována operativně řídí její nasazení na potřebných místech (ucpané mosty, mostky a lávky)
- zjišťuje prostřednictvím pověřeného člena povodňové komise informace od hlásné a hlídkové služby obcí na území SO ORP Dobříš a vyhodnocuje získané informace
- dochází-li k další stoupající tendenci a zaplavování komunikací, požádá povodňová komise ORP Dobříš Policii ČR o uzavření těchto úseků silnic
- upozorňuje na vzniklé povodňové situace povodňové orgány obcí ve SO ORP Dobříš a sousedních ORP, je s nimi v pravidelném spojení, vzájemně se informují o vývoji povodňové situace
- pravidelně sleduje a vyhodnocuje další vývoj povodňové situace
- vede záznamy v povodňové knize
- provádí evidenční a dokumentační práce
Za zabezpečení průběhu činností je zodpovědný předseda povodňové komise ORP Dobříš, v případě jeho nepřítomnosti jím pověřený člen povodňové komise.
e) Činnost povodňového orgánu při vzniku III. SPA
- zabezpečuje pravidelné informování o vývoji povodňové situace povodňovým orgánům obcí ve SO ORP Dobříš a sousedním ORP, pokud mohou být povodní zasaženy
- sleduje pomocí internetových stránek průběh a vývoj povodně a srážek v povodí nad SO ORP (http://www.pvl.cz, http://www.chmi.cz)
- povodňová komise zasedá nepřetržitě, pokud o tom předseda komise rozhodne, na zasedání může přizvat další odborné osoby, jejichž pomoci je potřeba k provádění nutných protipovodňových zásahů a opatření
- po zvážení situace vyhlašuje III. SPA pro povodní zasaženou oblast. Tuto skutečnost povodňová komise oznamuje povodňovým orgánům obcí ve SO ORP Dobříš, sousedních ORP a Středočeského kraje, správcům vodních toků (Povodí Vltavy, státní podnik, Lesy České republiky, s. p.) a KOPIS HZS Středočeského kraje
- zjišťuje prostřednictvím pověřeného člena povodňové komise informace od hlásné a hlídkové služby obcí na území SO ORP Dobříš a vyhodnocuje získané informace, např. nasazení pracovníků k odstraňování zachycených předmětů na objektech přes vodní toky (mosty, mostky, lávky). Operativně dle potřeby organizuje nasazení všech mechanismů a materiálů k zabezpečení ochrany před povodněmi nebo ke zmírnění následků povodně
- ve spolupráci s ostatními účastníky ochrany před povodněmi organizuje zabezpečovací a záchranné práce ke zmírnění škodlivých účinků povodně, přijímá opatření ke zmírnění škodlivých účinků povodně
- koordinuje a řídí činnost ostatních účastníků ochrany před povodněmi
- vyžaduje v případě nutnosti pomoc fyzických a právnických osob
- vyžaduje v případě, kdy hrozí nebezpečí z prodlení pomoc Armády ČR
- pravidelně se informuje o vývoji situace na vodních tocích u příslušných správců toků a na Centrálním předpovědním pracovišti ČHMÚ Praha
- pravidelně sleduje a vyhodnocuje další vývoj povodňové situace
- zajišťuje provádění dokumentace během povodně
- v případě nezvládání povodňové situace již nasazenými prostředky, lze požádat o pomoc u složek IZS
- podílí se na organizaci zdravotní a hygienické péče
- vede záznamy v povodňové knize
- provádí evidenční a dokumentační práce
- prověřuje připravenost prostor pro náhradní ubytování a stravování
- v případě nutnosti organizuje evakuaci povodní ohrožených obyvatel, majetku, zvířat. Dále organizuje zdravotní péči, náhradní zásobování, ubytování, stravování, dopravu a další funkce
- dochází-li k další stoupající tendenci a zaplavování komunikací, požádá povodňová komise ORP Dobříš Policii ČR o uzavření těchto úseků silnic
- v případě, že povodňový orgán ORP vlastními silami nestačí zvládat povodňovou situaci na území SO ORP, vyžaduje u příslušného nadřazeného povodňového orgánu Středočeského kraje nutnou pomoc, případně převzetí řízení organizace ochrany před povodněmi na území SO ORP. Povodňová komise ORP Dobříš v tomto případě zůstává nadále v činnosti a při provádění protipovodňových opatření se řídí pokyny povodňové komise Středočeského kraje a spolupracuje s ní
- v případě vybřežování vody z koryt toků provádí evakuaci postižených osob ze záplavového území, případně vyzve obyvatele k opuštění prostoru a pomocí Policie ČR uzavře oblast postiženou povodní
- v případě další stoupající tendence na vodotečích jsou prováděny obhlídky inundačního území a kontroluje se pohyb osob v tomto území, provede se vypnutí trafostanic VN, které by mohly být ohroženy záplavou. Osoby budou vyzvány k opuštění prostoru
Za zabezpečení průběhu činností je zodpovědný předseda povodňové komise ORP Dobříš, v případě jeho nepřítomnosti jím pověřený člen povodňové komise.
f) Činnost povodňového orgánu po povodni
Povodňový orgán ORP Dobříš bezprostředně po povodni:
- odvolává podle vývoje povodňové situace II. nebo III SPA. Odvolání SPA oznamuje povodňovému orgánu Středočeského kraje, správci toku (Povodí Vltavy, státní podnik, Lesy České republiky, s. p.) a KOPIS HZS Středočeského kraje
- podílí se na organizaci obnovy povodní narušených funkcí zasaženého území
- podílí se společně s povodňovými orgány obcí a se zástupci správců toků na provádění povodňových prohlídek postižených území
- zajišťuje sepsání povodňových škod na území zasaženém povodní
- podílí se na odstraňování povodňových škod
- shromažďuje materiály na vypracování souhrnné zprávy o povodni
- zajišťuje náhradní stravování a ubytování osobám postižených povodní
- zpracovává souhrnnou zprávu o povodni, kterou poskytuje do 3 měsíců povodňovému orgánu Středočeského kraje a správci povodí (Povodí Vltavy, státní podnik)
Obnovení povodní narušených funkcí v povodní zasaženém území
Po povodni je důležité zejména zajistit obnovení dodávek pitné vody, elektrické energie, plynu a obnovit narušená telefonická spojení. V případě, že došlo k zatopení elektrického vedení (plynu, tlakových nádob), smí být provoz obnoven až po provedené revizi těchto zařízení. Postupně se pak provádí revitalizace celého povodní zasaženého území včetně odklizovacích a úklidových prací, obnovy poškozených pozemních komunikací a odstraňování následků dalších škod.
V případě nutnosti se provádí sanační a hygienická opatření (deratizace a dezinfekce). K této činnosti lze vyžádat odbornou pomoc u Krajské hygienické stanice. Povodňový orgán ORP pomůže zajistit vyčerpání případně zaplavených prostor. Koordinuje vyčerpání vody ze zaplavených obecních studní, včetně odstranění bahnitých nánosů, dále zajišťuje posudek hygienika o nezávadnosti zdrojů, případně chemické rozbory. Povodní postiženým občanům se poskytuje nezbytná materiální a finanční pomoc.
Zjišťování a oceňování povodňových škod
Při zjišťování výše povodní způsobených škod se vychází z podkladů, které byly získány v průběhu povodně při evidenčních a dokumentačních pracích ve spolupráci se zástupci pojišťoven a odbornými pracovníky stavebních úřadů, případně soudními znalci.
Příloha: Osnova pro sledování škod a činností
Vyhotovení souhrnné zprávy o povodni
Z každé povodně, při které byla vyhlášena povodňová aktivita, došlo k povodňovým škodám nebo byly během povodně prováděny zabezpečovací a záchranné práce, se zpracuje souhrnná zpráva o povodni. Zprávu o povodni zpracovává povodňový orgán ORP Dobříš nebo jím pověřená osoba za přispění všech členů povodňové komise. Provádí se vyhodnocení povodně, které obsahuje rozbor příčin a průběhu povodně, popis a posouzení účinnosti provedených opatření, věcný rozsah a odborný odhad výše povodňových škod a návrh opatření na odstranění následků povodně. Zpráva o povodni se poskytuje do 3 měsíců od ukončení povodně příslušnému orgánu Středočeského kraje a příslušnému správci povodí (Povodí Vltavy, státní podnik).
V případě nutnosti rozsáhlejších dokumentačních prací provede povodňový orgán ORP doplňkové vyhodnocení do 6 měsíců od ukončení povodně.
Příloha: Osnova souhrnné zprávy o povodni