Charakteristika zájmového území
Správní obvod SO ORP Česká Třebová se nachází ve východní části Pardubického kraje. SO ORP Česká Třebová sousedí se čtyřmi obcemi s rozšířenou působností, a to ORP Ústí nad Orlicí, Litomyšl, Svitavy a Lanškroun. SO ORP Česká Třebová v sobě zahrnuje celkem 4 obce - Přívrat, Rybník, Semanín a Třebovice a samotné město Česká Třebová. SO ORP Česká Třebová je nejmenším správním obvodem v kraji, zaujímá pouze 1,8 % jeho rozlohy (70,7 km2). V pěti obcích, které tvoří celé správní území, žilo k 31. 12. 2017 celkem 18 102 obyvatel (3,5 % obyvatelstva kraje). Hustota zalidnění v SO ORP Česká Třebová je ve srovnání s krajským průměrem dvojnásobná (227,1 osob/km2) a zároveň druhá nejvyšší po Pardubicku.
Přehledná mapa SO ORP Česká Třebová
Geologické a geomorfologické charakteristiky
Území SO ORP Česká Třebová se z geologického hlediska nachází na východním okraji české křídové pánve, která je tvořena převážně mořskými sedimenty, jako jsou jílovce, slínovce nebo vápnité pískovce. Mimo slínovců a jílovců se na území SO ORP Česká Třebová nacházejí také nezpevněné hlinitokamenité sedimenty či drobné ostrůvky spraší a sprašových hlín. V okolí vodních toků, v nižších polohách území, se nachází plochy kvartérních hlinito-písčitých a fluviálních sedimentů.
Z geomorfologického hlediska se SO ORP Česká Třebová nachází v Ústecké brázdě, jejíž součástí je právě i Českotřebovská brázda. Tato brázda je charakterizována jako sníženina, která se táhne severo-jižním směrem zejména podél vodního toku Třebovka. Ústecká brázda je z pravé strany ohraničena pozvolnými svahy Hřebečovského hřbetu a z levé strany příkrými svahy Kozlovského hřbetu, jehož jižní části je tvořená Semanínským hřbetem. Území obce Třebovice dále pak leží v Třebovické bráně, která je charakterizována jako tektonicky podmíněná sníženina mezi Třebovkou a Moravskou Sázavou.
Území se pak dále nachází ve východní části geomorfologickém celku Svitavská pahorkatina. Nejvyšší bod území (Palice, 613 m n. m.) se nachází ve střední části Hřebečovského hřbetu. Reliéf celého území je tedy pahorkatinný a najde se zde mnoho strmých i pozvolně klesajících svahů, které tvoří převážně okraje katastrální území SO ORP Česká Třebová, střed pak naopak tvoří nížina s vodním tokem Třebovka.
Struktura půdního fondu
Území ORP Česká Třebová je převážně tvořeno lesní plochou (cca 47 % území), zejména v oblastech Kozlovského a Hřebečovského hřbetu, které tvoří okraje katastrálního území SO ORP Česká Třebová. Právě tyto oblasti jsou tvořené hlavně kambizeměmi. Středem území protéká řeka Třebovka v jejíž nejbližším okolí se rozprostírají fluvizemě. Třebovka zde dále vytváří rozlehlou nivu, ve které se soustřeďuje zejména zemědělská půda (cca 41 %), tvořená hnědozemí, kabizemí a pseudoglejí. Co se týče vodních ploch, tak ty jsou na území poměrně málo početně zastoupené (zabírají území jen z 0,8 %).
Základní údaje o obcích v SO ORP Česká Třebová (dle ČSÚ, k 31.12.2017)
Území | Počet obyvatel | Celková výměra (ha) | Podíl zemědělské půdy (%) | Podíl lesů (%) | Podíl vodních ploch (%) | Podíl zastavěných a ostatních ploch (%) | |
Česká Třebová | 15 512 | 4 101 | 40,5 | 45,9 | 0,4 | 13,2 | |
Přívrat | 340 | 730 | 36,1 | 59,0 | 1,1 | 3,8 | |
Rybník | 826 | 1 113 | 34,4 | 47,2 | 1,3 | 17,1 | |
Semanín | 624 | 880 | 41,6 | 48,0 | 0,1 | 10,2 | |
Třebovice | 800 | 1 146 | 53,3 | 32,6 | 0,8 | 13,3 |
Silniční a železniční síť
Silnice I. třídy:
- I/14: Liberec - Jablonec nad Nisou - Vrchlabí -Trutnov - Náchod - Rychnov nad Kněžnou - Ústí nad Orlicí - Česká Třebová
- I/43: Brno - Svitavy - Třebovice - Lanškroun - Králíky
Silnice II třídy:
- II/358: Slatiňany - Chrast - Skuteč - Litomyšl - Česká Třebová
- II/315: Týnišťka - Úsov - Sruby - Choceň - Ústí nad Orlicí - Skuhrov - Lanškroun -Tatenice - Hoštejn - Zábřeh - Dubicko.
Železnice:
Právě nejstěžejnější dopravou pro Českou Třebovou je železnice, díky jíž vděčí město za svůj bouřlivý rozvoj zejména po roce 1845, kdy byla ve městě Česká Třebová zřízená stanice Olomoucko-pražské dráhy. Již o čtyři roky později, tedy v roce 1849 byla zřízena spojka údolím Svitavy do Brna a Česká Třebová se tak stala jedním z prvních železničních uzlů na českém území. Jsou zde zaústěny celkem tři dvoukolejné elektrifikované tratě, součásti tranzitních železničních koridorů:
- Trať č. 010 : Praha - Česká Třebová
- Trať č. 260: Brno - Česká Třebová
- Trať č. 270: Česká Třebová - Bohumín
Klimatické charakteristiky
Podle Quittovy klimatické klasifikace (za období let 1961-2000) spadá území města Česká Třebová klimatické oblasti MT7 a MT2. Klimatické oblasti MT7 a MT2 se vyznačují krátkým mírným až mírně chladným a vlhkým létem, krátkým mírným jarem a podzimem a zimou normálně dlouhou s mírnými teplotami.
Charakteristika chladné podoblasti MT7 a MT2
Charakteristika |
MT7 | MT2 |
Počet letních dnů | 30 - 40 | 20 - 30 |
Počet dnů s průměrnou teplotou 10 °C a více | 140 - 160 | 140 - 160 |
Počet mrazových dnů | 110 - 130 | 110 - 130 |
Počet ledových dnů | 40 - 50 | 40 - 50 |
Průměrná teplota v lednu [°C] | -2 - (-3) | -3 - (-4) |
Průměrná teplota v červenci [°C] | 16 - 17 | 16 - 17 |
Průměrný počet dnů se srážkami 1 mm a více | 100 - 120 | 120 - 130 |
Počet dnů se sněhovou pokrývkou | 60 - 80 | 80 - 100 |