Organizace povodňové služby

Ochrana před povodněmi je řízena povodňovými orgány.

Postavení a činnost povodňových orgánů jsou specifikovány:

  • Mimo období povodně je povodňovým orgánem Městský úřad Benešov.
  • Po dobu povodní je povodňovým orgánem povodňová komise ORP Benešov.

V době mimo povodeň jsou rozhodnutí povodňových orgánů vydávána podle správního řádu. V době povodně (při vyhlášení II. a III. SPA) jsou povodňové komise oprávněny činit opatření a vydávat příkazy k zabezpečovacím a záchranným pracím. Na vydávání těchto příkazů se nevztahuje správní řád.

Jsou ustanoveny povodňové komise obcí, měst, obcí s rozšířenou působností, krajů, ucelených povodí a ústřední povodňová komise. Tyto povodňové komise řídí a koordinují protipovodňovou ochranu na svém území. V momentě, kdy povodňová situace přesáhne možnosti povodňové komise ORP a ta požádá vyšší povodňovou komisi (PK Středočeského kraje) o převzetí povodňové ochrany na jejím území, přebírá řízení ochrany před povodněmi povodňová komise vyšší. Nižší komise nepřestává pracovat.

Ochrana před povodněmi je zajišťována podle povodňových plánů a při vyhlášení krizové situace krizovými plány. V kompetenci povodňových komisí je činit opatření a vydávat příkazy, které nejsou rozhodnutími podle správního řádu. Platí pouze po dobu povodně, tj. do odvolání II. nebo III. stupně povodňové aktivity.

Povodňovou ochranu na území ORP Benešov bude řídit povodňová komise ORP Benešov, v případě extrémního ohrožení povodňová komise Středočeského kraje.

Informace o vývoji povodňové situace předává povodňová komise ORP Benešov:

  • povodňové komisi Středočeského kraje
  • povodňovým komisím ORP ležících níže na vodních tocích
  • povodňovým komisím dotčených obcí ležících ve SO ORP Benešov
  • operačnímu středisku HZS Středočeského kraje
  • fyzickým a právnickým osobám na území obce, které jsou ohroženi povodní s využitím sirény a místního informačního systému, případně osobním předáním - pochůzkou (v případě selhání ostatních možností doručení zprávy)

Informace v rámci hlásné povodňové služby přebírá povodňová komise ORP Benešov od:

  • předpovědní povodňové služby
  • povodňové komise Středočeského kraje
  • povodňovým komisím ORP ležících výše na toku
  • povodňových komisí obcí ležících ve SO ORP Benešov
  • pozorovatelů hlásných profilů a jiných osob
  • případně od HZS Středočeského kraje

Zprávu o vzniku jednotlivých SPA může povodňový orgán ORP Benešov obdržet:

  • od povodňového orgánu Středočeského kraje
  • od povodňových orgánů obcí ve SO ORP Benešov
  • na základě vlastního zjištění, pochůzkou kolem vodních toků
  • z internetu (http://www.pvl.czhttp://www.chmi.cz)
  • od HZS Středočeského kraje
 Organizace povodňové služby vychází z opatření stanovených v kapitole Činnosti povodňového orgánu při nebezpečí povodně a při povodni, ze Statutu povodňové komise a Jednacího řádu povodňové komise ORP Benešov.

Zahájení činnosti povodňové komise ORP Benešov  včetně důvodů se musí vždy zapsat (datum a čas) do povodňového deníku a vyrozumí se o tom:

  • Povodňové orgány sousedních ORP
  • Povodňový orgán Středočeského kraje
  • KOPIS HZS Středočeského kraje
  • Vodohospodářský dispečink Povodí Vltavy, státní podnik

Předseda povodňové komise ORP:

  • rozhoduje o svolání povodňové komise
  • řídí činnost povodňové komise
  • organizuje a koordinuje činnosti povodňové komise
  • svolává a vede pravidelné povodňové prohlídky a prověrky organizační a technické připravenosti, inicializuje revize povodňového plánu
  • rozděluje úkoly členům povodňové komise
  • na základě informací o situaci vydává rozhodnutí k realizaci protipovodňových opatření
  • vyhlašuje a odvolává druhý a třetí stupeň povodňové aktivity ve SO ORP Benešov
  • schvaluje obsah informací pro sdělovací prostředky
  • rozhoduje o nasazení sil a prostředků na území SO ORP Benešov
  • rozhoduje o přidělení humanitární pomoci ve SO ORP Benešov
  • v případě nepřítomnosti jej zastupuje místopředseda povodňové komise

Místopředseda komise:

  • Dle pokynu předsedy Komise zajišťuje svolání komise
  • Sestavuje zápisy z jednání Komise
  • Zajišťuje součinnost mezi Komisí a pracovním štábem
  • Zajišťuje vedení povodňové knihy, kontroluje zápisy v povodňové knize
  • Soustřeďuje zprávy hlídkové služby, fyzických a právnických osob o povodňové situaci jako podklad pro činnost Komise
  • Soustřeďuje podklady pro zprávy o povodňové situaci z území
  • Soustřeďuje podklady pro doložení majetkové újmy
  • Zajišťuje činnost sekretariátu Komise

Povinnosti povodňové komise ORP Benešov:

  • organizuje sběr informací o povodňové situaci na území SO ORP Benešov
  • je ve spojení a předává informace a návrhy povodňovým komisím obcí ve SO ORP Benešov a povodňovým komisím sousedních ORP
  • organizuje a řídí hlásnou povodňovou službu, informuje sousední ORP, správce povodí, ČHMÚ a HZS o nebezpečí a  průběhu povodně
  • organizuje hlídkovou službu na území SO ORP Benešov
  • zajišťuje organizaci evakuace na území SO ORP Benešov
  • organizuje varování a informování obyvatelstva, fyzických a právnických osob v ohrožených částech SO ORP Benešov
  • spolupracuje s Krajskou hygienickou stanicí, Krajskou veterinární správou, správci vodovodů a kanalizací, správci sítí elektřiny a plynu (např. koordinuje likvidaci uhynulých zvířat s KVS)
  • monitoruje situaci v zásobování pitnou vodou, sběru a čištění odpadních vod a organizuje příslušná opatření
  • zajišťuje prvotní dokumentační práce na území SO ORP Benešov
  • zaznamenává veškeré informace do Povodňové knihy (pověřený zapisovatel)
  • zajišťuje nasazení sil a prostředků na území SO ORP Benešov
  • organizuje technická protipovodňová opatření (aplikace hradících prostředků, zemní práce apod.) na území SO ORP Benešov
  • vyhodnocuje dopravní situaci a průjezdnost v zasaženém území, spolupracuje s Policií ČR
  • spolupracuje s Policií ČR při vyznačení a regulaci evakuačních tras na území SO ORP Benešov
  • zajišťuje náhradní zásobování pitnou vodou
  • zajišťuje prvotní úklidové a sanační práce po povodni (čištění, dezinfekce, deratizace apod.) na území SO ORP Benešov
  • organizuje náhradní ubytování evakuovaného obyvatelstva na území SO ORP Benešov
  • zajišťuje přijatelné životní podmínky pro evakuované obyvatelstvo (základní vybavení, hygienické podmínky, stravování, psychologická pomoc apod.)
  • vede přehled o evakuovaných osobách na území SO ORP Benešov (ve střediscích náhradního ubytování, v soukromí atd.)
  • zajišťuje nutnou hygienickou a zdravotnickou péči na území SO ORP Benešov
  • provádí evidenční a dokumentační práce na území SO ORP Benešov
  • zjišťuje rozsah povodňových škod na území SO ORP Benešov a zajišťuje jejich evidenci (majetek obce, státu, právnických a fyzických osob)
  • vede přehled o povodní postižených osobách na území obce SO ORP Benešov
  • připravuje návrh realizace neodkladných prvotních opatření obnovy povodní postiženého území za účelem zajištění základních životních potřeb obyvatelstva a návrh úplné obnovy povodní zasaženého území na území SO ORP Benešov

Ostatní účastníci ochrany před povodněmi

Příloha: Plán spojení na důležité organizace
  1. Český hydrometeorologický ústav: Pobočka Praha (Centrální předpovědní pracoviště, Oddělení hydrologie)
  2. Povodí Vltavy, státní podnik (správce povodí a vodního toku)
  3. Lesy České republiky, s. p. (správce vodního toku)
  4. Vlastníci (uživatelé) nebo správci nemovitostí v ohroženém území
  5. Vlastníci (uživatelé) nebo správci vodních děl a objektů na vodních tocích
  6. Hasičský záchranný sbor Středočeského kraje
  7. Složky Policie České republiky
  8. Složky Armády ČR
  9. Orgány ochrany veřejného zdraví
  10. Krajská hygienická stanice Středočeského kraje
  11. Subjekty, které mohou pomoci, např. dopravními prostředky, těžkou mechanizací atd.

Zabezpečení vlastní hlásné služby

Vybrané obce na území SO ORP provozují lokální varovný systém, který je napojen na celostátní Jednotný systém varování a informování obyvatelstva (JSVI), budovaný Ministerstvem vnitra ČR – GŘ HZS. Varovné signály z JSVI (CAS 100) jsou automaticky a přednostně odbavovány na všechny prvky varovného a informačního systému.

Lokální varovný systém zahrnuje hlásiče místního informačního systému, kterým je schopen starosta / předseda povodňové komise, případně jiný pověřený člen varovat nebo předat jiné pokyny fyzickým a právnickým osobám a organizacím, které jsou dotčeny povodní.

Činnost obyvatelstva při povodni

V závislosti na hrozící / vzniklé události budou obyvatelé ohrožení povodní postupovat podle následujících pokynů:

Při vyhlášení stavu pohotovosti (II. SPA):

  • zajistit si poslech hromadných sdělovacích prostředků (ČT, ČRo)
  • řídit se příkazy povodňových orgánů, policie, hasičů a záchranářů
  • aktivně se zapojit do ochrany před povodní podle pokynů povodňových orgánů, policie a záchranářů
  • informovat se o způsobu a místě evakuace, o evakuačních trasách
  • připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci
  • připravit si prostředky pro zajištění svého majetku (pytle s pískem k utěsnění dveří, oken sklepů)

Při vyhlášení stavu ohrožení (III. SPA):

  • připravit evakuační zavazadla pro celou rodinu a vozidlo
  • podle uvážení přemístit nábytek, potraviny a nebezpečné látky do vyšších pater
  • připravit vyvedení hospodářských zvířat
  • připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci
  • zajistit nebo odstranit snadno odplavitelný materiál
  • v případě zaplavování domu odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody

Při vyhlášení evakuace»

  • upozornit sousedy a v případě potřeby jim pomoci při evakuaci
  • zabezpečit dům/byt (odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody, zabezpečit dveře, okna a nebezpečné látky)
  • vzít si evakuační zavazadlo pro celou rodinu – přesunout se do místa evakuace (pěšky/vozidlem)

Opatření k ochraně životního prostředí:

  • Před povodní: Zajištění nebezpečných látek např. nádrže s pohonnými hmotami, oleji nebo jejich odvoz. Zajištění hnojiv, kejdy, močůvky v zemědělských objektech nebo jejich odvoz.
  • Po povodni: Zajištění ochranných pomůcek pro pracovníky odstraňující následky povodní, dezinfekčních prostředků. Provádět likvidaci škod s ohledem na ochranu životního prostředí.