Zvláštní povodeň
Zvláštní povodeň je povodeň způsobená umělými vlivy. Obecně se jako příčina k protržení hráze zvažuje několik způsobů:
- technická příčina havárie díla
- silné zemětřesení
- letecká katastrofa - pád středně velkého nebo velkého letadla do hráze
- válečný konflikt
- teroristický útok
U každého vodního díla hrozí zvláštní povodeň. U vodních děl v zájmovém území by v případě poruchy hráze mohlo dojít ke zvláštní povodni menšího rozsahu a zaplavení obydlených oblastí. To se týká především Vodní nádrže Skalka (průtočná nádrž, zemní hráz, leží nad městským obvodem), menší riziko je u Zámeckého rybníka (boční nádrž, regulovatelný přítok) a u letního koupaliště (není napájeno vodním tokem, je dostatečně stabilizováno). »
Území je ohrožováno zvláštní povodní z vodních děl, které se nacházejí na recipientu Plesenského potoka - Opavě. Výše v povodí leží vodní dílo Kružberk a Slezská Harta (obě vodní díla I. kategorie TBD) a u Hlučína se nachází Hlučínské jezero (IV. kategorie TBD). Pro tato vodní díla jsou vyhotovena záplavová území při zvláštní povodni, která by zasáhla severovýchodní část městského obvodu Poruba. Při těchto povodních také hrozí zpětné nastoupání vody v Plesenském potoce a povodeň na tomto vodním toku.
Podrobnější informace o zvláštních povodních z těchto vodních děl naleznete v Povodňovém plánu ORP Ostrava, kapitola Zvláštní povodeň. V mapové prohlížečce povodňového plánu jsou pro přihlášené uživatele také k dispozici rozlivy zvláštních povodní z vybraných vodních děl.
Podnět pro vyhlášení SPA dává příslušnému povodňovému orgánu provozovatel vodního díla (obsluha vodního díla) při výskytu neobvyklých jevů a skutečností sledovaných v rámci obchůzek vodního díla.
Takovými jevy a skutečnostmi jsou např.:
- plnění nádrží nad max. hladinu a hrozí přelití hráze
- výskyt průsaků nebo podmáčených a zabahněných míst pod hrází, v hrázi
- eroze tělesa hráze při prudkých lijácích
- vývraty stromů na tělese hráze apod.
V případě rychlého nepříznivého vývoje zahájí obsluha vodního díla varovná a nouzová opatření k odvrácení havárie, resp. k minimalizaci škod podle vlastního uvážení.
Pokud je nebezpečí z prodlení, musí obsluha díla a povodňový orgán varovat obce (městské obvody) na toku co nejrychleji za využití všech dostupných komunikačních prostředků.