Zvláštní povodeň
Zvláštní povodeň je povodeň způsobená umělými vlivy. Obecně se jako příčina k protržení hráze zvažuje několik způsobů:
- technická příčina havárie díla
- silné zemětřesení
- letecká katastrofa - pád středně velkého nebo velkého letadla do hráze
- válečný konflikt
- teroristický útok
Povodňovou situaci na území města Náměšť nad Oslavou mohou ovlivnit především vodní nádrže: Mostiště, rybník Rathan a Vícenický žleb. Největší škody by způsobila zvláštní povodeň na vodní nádrži Mostiště, která se řadí do I. TBD.
Cca 25 km severoseverozápadně od území města Náměšť nad Oslavou se nachází vodní dílo I. kategorie TBD Mostiště. » V případě porušení/protržení hráze by došlo k zatopení obytných a průmyslových objektů podél vodního toku Oslavy v území města Náměšť nad Oslavou. Vodní nádrž je průtočná, napájená vodním tokem Oslavou. Hráz vodní nádrže se nachází v ř. km 65,948 a je vyvedena jako kamenitá sypaná s návodním sprašovým těsněním. Vodní hráz byla uvedena do provozu v roce 1960. Provozovatelem je Povodí Moravy, s. p. - závod Dyje. Vodní dílo slouží ke snížení povodňových průtoků, akumulaci vody pro vodárenský odběr pro skupinový vodovod a nadlepšení průtoků vodního toku Oslavy k zajištění odběru k provozu sádek a bočního rybníku pod vodním dílem.
Parametry vodního díla I. kategorie TBD Mostiště:
- Rozloha vodní plochy - 93 ha
- Objem vodní nádrže - 11 937 000 m3
- Povodí - 222,94 km2
- Výpusť - 1x rozstřikovací o kapacitě 18,0 m3/s
- Bezpečnostní přeliv - 1x boční, nehrazený
Podnět pro vyhlášení SPA dává příslušnému povodňovému orgánu provozovatel vodního díla (obsluha vodního díla) při výskytu neobvyklých jevů a skutečností sledovaných v rámci obchůzek vodního díla.
Takovými jevy a skutečnostmi jsou např.:
- plnění nádrží nad max. hladinu a hrozí přelití hráze
- výskyt průsaků nebo podmáčených a zabahněných míst pod hrází, v hrázi
- eroze tělesa hráze při prudkých lijácích
- vývraty stromů na tělese hráze apod.
V případě rychlého nepříznivého vývoje zahájí obsluha vodního díla varovná a nouzová opatření k odvrácení havárie, resp. k minimalizaci škod podle vlastního uvážení.
Pokud je nebezpečí z prodlení, musí obsluha díla a povodňový orgán varovat obce na toku co nejrychleji za využití všech dostupných komunikačních prostředků.