Organizace povodňové služby

Ochrana před povodněmi je řízena povodňovými orgány.

Postavení a činnost povodňových orgánů jsou specifikovány:

  • Mimo období povodně je povodňovým orgánem úřad městyse Nedvědice
  • Po dobu povodní je povodňovým orgánem povodňová komise městyse Nedvědice

V době mimo povodeň jsou rozhodnutí povodňových orgánů vydávána podle správního řádu. V době povodně (při vyhlášení II. a III. SPA) jsou povodňové komise oprávněny činit opatření a vydávat příkazy k zabezpečovacím a záchranným pracím. Na vydávání těchto příkazů se nevztahuje správní řád.

Jsou ustanoveny povodňové komise obcí, měst, obcí s rozšířenou působností, krajů a ústřední povodňová komise. Tyto povodňové komise řídí a koordinují protipovodňovou ochranu na svém území. V momentě, kdy povodňová situace přesáhne možnosti povodňové komise městyse a ta požádá vyšší povodňovou komisi o převzetí povodňové ochrany na jejím území, přebírá řízení ochrany před povodněmi povodňová komise vyšší. Nižší komise nepřestává pracovat. Povodňový orgán městyse je podřízen povodňovému orgánu obce s rozšířenou působností - povodňové komisi ORP Tišnov.

Ochrana před povodněmi je zajišťována podle povodňových plánů a při vyhlášení krizové situace krizovými plány. V kompetenci povodňových komisí je činit opatření a vydávat příkazy, které nejsou rozhodnutími podle správního řádu. Platí pouze po dobu povodně, tj. do odvolání II. nebo III. stupně povodňové aktivity.

Povodňovou ochranu na území městyse Nedvědice bude řídit povodňová komise městyse Nedvědice, v případě extrémního ohrožení povodňová komise ORP Tišnov.

Informace o vývoji povodňové situace předává povodňová komise městyse Nedvědice:

  • povodňové komisi ORP Tišnov
  • povodňové komise obce Černvír a městyse Doubravník
  • KOPIS Jihomoravského kraje
  • fyzickým a právnickým osobám na území městyse, které jsou ohroženy povodní s využitím sirény a místního informačního systému, případně osobním předáním - pochůzkou (v případě selhání ostatních možností doručení zprávy)

Informace v rámci hlásné povodňové služby přebírá povodňová komise městyse Nedvědice od:

  • předpovědní povodňové služby
  • obcí Ujčov a Věžná, které se nacházejí na vodním toku nad městysem
  • povodňové komise ORP Tišnov
  • hlídkové služby
  • informačního zařízení  - hlásné profily kat. C Pernštejn (Nedvědička) a Ujčov - koupaliště (Svratka)
  • pozorovatelů hlásných profilů a jiných osob
  • případně od KOPIS Jihomoravského kraje

Zprávu o vzniku jednotlivých SPA může povodňový orgán městyse Nedvědice obdržet:

  • od povodňového orgánu ORP Tišnov
  • na základě vlastního zjištění, pochůzkou kolem vodních toků
  • informačního zařízení  - hlásné profily kat. C Pernštejn (Nedvědička) a Ujčov - koupaliště (Svratka)
  • z internetu (http://www.pmo.cz , http://www.chmi.cz)
  • od HZS Jihomoravského kraje
Organizace povodňové služby vychází z opatření stanovených v kapitole Činnosti povodňového orgánu při nebezpečí povodně a při povodni, ze Statutu povodňové komise a Jednacího řádu povodňové komise městyse Nedvědice.

Zahájení činnosti povodňové komise městyse Nedvědice včetně důvodů se musí vždy zapsat (datum a čas) do povodňové knihy a vyrozumí se o tom:

  • Povodňový orgán obce Černvír a městyse Doubravník
  • Povodňový orgán obce s rozšířenou působností Tišnov
  • Fyzické a právnické osoby ohrožené povodní
  • KOPIS HZS Jihomoravského kraje
  • Vodohospodářský dispečink Povodí Moravy, s. p.
  • Správce vodních toků – Lesy České republiky, s. p., Povodí Moravy, s. p.

Předseda povodňové komise - starosta městyse:

  • rozhoduje o svolání povodňové komise
  • řídí činnost povodňové komise
  • organizuje a koordinuje činnosti povodňové komise
  • svolává a vede pravidelné povodňové prohlídky a prověrky organizační a technické připravenosti, inicializuje revize povodňového plánu
  • rozděluje úkoly členům povodňové komise
  • na základě informací o situaci vydává rozhodnutí k realizaci protipovodňových opatření
  • vyhlašuje a odvolává druhý a třetí stupeň povodňové aktivity na území městyse Nedvědice
  • schvaluje obsah informací pro sdělovací prostředky
  • rozhoduje o nasazení sil a prostředků na území městyse Nedvědice
  • rozhoduje o přidělení humanitární pomoci na území městyse Nedvědice
  • v případě nepřítomnosti jej zastupuje místopředseda povodňové komise

Povinnosti povodňové komise městyse Nedvědice:

  • řeší povodňovou situaci na území městyse v rámci svých možností podle zpracovaného povodňového plánu
  • organizuje sběr informací o povodňové situaci na území městyse Nedvědice
  • je ve spojení a předává informace a návrhy povodňovým komisím obce Černvír a městyse Doubravník, ležícím níže na vodním toku pod městysem a povodňové komisi ORP Tišnov
  • organizuje a řídí hlásnou povodňovou službu, informuje sousední obce o nebezpečí a průběhu povodně, správce povodí, ČHMÚ a HZS
  • organizuje hlídkovou službu na území městyse Nedvědice
  • organizuje varování a informování obyvatelstva, fyzických a právnických osob v ohrožených částech městyse Nedvědice
  • spolupracuje s Krajskou hygienickou stanicí, Krajskou veterinární stanicí, správci vodovodů a kanalizací, správci sítí elektřiny a plynu (např. koordinuje likvidaci uhynulých zvířat s KVS)
  • monitoruje situaci v zásobování pitnou vodou, sběru a čištění odpadních vod a organizuje příslušná opatření
  • zajišťuje prvotní dokumentační práce na území městyse Nedvědice
  • zaznamenává veškeré informace do Povodňové knihy (pověřený zapisovatel)
  • podle potřeby vyžaduje od orgánů, právnických a fyzických osob osobní a věcnou pomoc
  • zajišťuje nasazení sil a prostředků na území městyse Nedvědice
  • organizuje technická protipovodňová opatření (aplikace hradících prostředků, zemní práce apod.) na území městyse Nedvědice
  • vyhodnocuje dopravní situaci a průjezdnost v zasaženém území, spolupracuje s Policií ČR
  • zajišťuje organizaci evakuace na území městyse Nedvědice
  • spolupracuje s Policií ČR při vyznačení a regulaci evakuačních tras na území městyse Nedvědice
  • zajišťuje náhradní zásobování pitnou vodou
  • pokud síly a prostředky na provádění záchranných prací přesahují možnosti městyse, vyžádá další pomoc u povodňového orgánu ORP Tišnov
  • zajišťuje prvotní úklidové a sanační práce po povodni (čištění, dezinfekce, deratizace apod.) na území městyse Nedvědice
  • organizuje náhradní ubytování evakuovaného obyvatelstva na území městyse Nedvědice
  • zajišťuje přijatelné životní podmínky pro evakuované obyvatelstvo (základní vybavení, hygienické podmínky, stravování, psychologická pomoc apod.)
  • vede přehled o evakuovaných osobách na území městyse Nedvědice (ve střediscích náhradního ubytování, v soukromí atd.)
  • zajišťuje nutnou hygienickou a zdravotnickou péči na území městyse Nedvědice
  • provádí evidenční a dokumentační práce na území městyse Nedvědice
  • zjišťuje rozsah povodňových škod na území městyse Nedvědice a zajišťuje jejich evidenci (majetek městyse, státu, právnických a fyzických osob)
  • vede přehled o povodní postižených osobách na území městyse Nedvědice
  • připravuje návrh realizace neodkladných prvotních opatření obnovy povodní postiženého území za účelem zajištění základních životních potřeb obyvatelstva a návrh úplné obnovy povodní zasaženého území na území městyse Nedvědice

Ostatní účastníci ochrany před povodněmi

Příloha: Plán spojení na důležité organizace
  1. Český hydrometeorologický ústav: Pobočka Brno (Regionální předpovědní pracoviště, Oddělení hydrologie)
  2. Povodí Moravy, s. p. (správce povodí a vodních toků)
  3. Lesy České republiky, s. p. (správce vodních toků)
  4. Vlastníci (uživatelé) nebo správci nemovitostí v ohroženém území
  5. Vlastníci (uživatelé) nebo správci vodních děl a objektů na vodních tocích
  6. Hasičský záchranný sbor Jihomoravského kraje, územní odbor Brno-venkov
  7. Složky Policie České republiky, obvodní oddělení Tišnov
  8. Složky Armády ČR
  9. Orgány ochrany veřejného zdraví
  10. Krajská hygienická stanice Jihomoravského kraje
  11. Subjekty, které mohou pomoci, např. dopravními prostředky, těžkou mechanizací atd.

 

Zabezpečení vlastní hlásné služby

Městys provozuje lokální varovný systém, který je napojen na celostátní Jednotný systém varování a informování obyvatelstva (JSVI), budovaný Ministerstvem vnitra ČR – GŘ HZS. Varovné signály z JSVI (CAS 100) jsou automaticky a přednostně odbavovány na všechny prvky varovného a informačního systému. »

Lokální varovný systém zahrnuje hlásiče místního informačního systému, kterým je schopen starosta / předseda povodňové komise, případně jiný pověřený člen varovat nebo předat jiné pokyny fyzickým a právnickým osobám a organizacím, které jsou dotčeny povodní.

Činnost obyvatelstva při povodni

V závislosti na hrozící/vzniklé události budou obyvatelé postupovat podle následujících pokynů:

Při vyhlášení stavu pohotovosti (II. SPA):

  • zajistit si poslech hromadných sdělovacích prostředků (ČT, ČRo)
  • řídit se příkazy povodňových orgánů, policie, hasičů a záchranářů
  • aktivně se zapojit do ochrany před povodní podle pokynů povodňových orgánů, policie a záchranářů
  • informovat se o způsobu a místě evakuace, o evakuačních trasách
  • připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci
  • připravit si prostředky pro zajištění svého majetku (pytle s pískem k utěsnění dveří, oken sklepů)

Při vyhlášení stavu ohrožení (III. SPA):

  • připravit evakuační zavazadla pro celou rodinu a vozidlo
  • podle uvážení přemístit nábytek, potraviny a nebezpečné látky do vyšších pater
  • připravit vyvedení hospodářských zvířat
  • připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci
  • zajistit nebo odstranit snadno odplavitelný materiál
  • v případě zaplavování domu odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody

Při vyhlášení evakuace: »

  • upozornit sousedy a v případě potřeby jim pomoci při evakuaci
  • zabezpečit dům/byt (odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody, zabezpečit dveře, okna a nebezpečné látky)
  • vzít si evakuační zavazadlo pro celou rodinu – přesunout se do místa evakuace (pěšky / vozidlem)

Opatření k ochraně životního prostředí (týká se především ohrožujících objektů uvedených v kapitole Charakteristika ohrožených objektů):

  • Před povodní: Zajištění nebezpečných látek např. nádrže s pohonnými hmotami, oleji nebo jejich odvoz. Zajištění hnojiv, kejdy, močůvky v zemědělských objektech nebo jejich odvoz.
  • Po povodni: Zajištění ochranných pomůcek pro pracovníky odstraňující následky povodní, dezinfekčních prostředků. Provádět likvidaci škod s ohledem na ochranu životního prostředí.