Statut povodňové komise
Článek 1
Úvodní ustanovení
Povodňová komise obce Dolní Ředice (dále jen „komise“) je v době povodní povodňovým orgánem obce podle zák. 254/2001, o vodách a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a v systému povodňové ochrany je podřízena povodňové komisi ORP Holice
Článek 2
Složení Komise
Komise působí ve složení
- předseda: starosta obce Dolní Ředice
- členové: místostarosta, místostarostka obce, zastupitelé obce, velitel jednotky SDH, referentka OÚ
Článek 3
Činnost komise
Komise řídí, koordinuje, kontroluje a přijímá opatření k ochraně před povodněmi, pokud povodeň zasáhne území obce Dolní Ředice.
Za tím účelem:
- 1. Zajišťuje vypracování povodňového plánu obce Dolní Ředice, který je základním dokumentem pro její činnost
- 2. Účastní se hlásné a hlídkové povodňové služby, informuje o nebezpečí a průběhu povodně povodňový orgán ORP a právnické a fyzické osoby na území obce Dolní Ředice, správce vodních toků, KOPIS HZS Pardubickéhokraje a obce níže po toku.
- 3. Na svém území vyhlašuje a odvolává stupně povodňové aktivity
- 4. Oznamuje povodňové komisi ORP Holice den a hodinu zahájení a ukončení činnosti a dále oznamuje rozsah požadované spolupráce
- 5. Doporučuje mimořádné manipulace na území města nad rámec schváleného manipulačního řádu
- 6. Vyžaduje pomoc orgánů, právnických a fyzických osob
- 7. Koordinuje provádění záchranných a zabezpečovacích prací na území města
- 8. Při vyhlášení stavu nebezpečí nebo nouzového stavu na vymezeném území nebo stavu ohrožení státu předá řízení záchranných a likvidačních prací krizovému štábu
- 9. Vyžaduje pomoc IZS a Armády ČR prostřednictvím nadřízeného povodňového orgánu
- 10. Vede záznamy v povodňové knize, uložené u starosty
- 11. Zajišťuje nutnou zdravotnickou a hygienickou péči, organizuje náhradní zásobování, dopravu a další povodní narušené funkce na území obce Dolní Ředice, nutnou evakuaci, náhradní zásobování, ubytování a stravování
- 12. K operativnímu plnění úkolů si může vytvořit pracovní štáb
- 13. Zpracovává zprávu o povodni a překládá ji nadřízenému povodňovému orgánu
- 14. Provádí prohlídky po povodni
Článek 4
Jednání Komise
- 1. Komise se schází k projednávání potřebných opatření podle povodňové situace, jakož i mimo období povodní k projednávání závažných otázek k zabezpečení ochrany před povodněmi, zpravidla 1x ročně
- 2. Předseda Komise je povinen ji svolat, pokud o to požádá člen, místopředseda
- 3. Komise jedná podle jednacího řádu, který je součástí povodňového plánu
- 4. Komise si může přizvat k jednání představitele dalších orgánů veřejné správy a zástupce odborných organizací (na žádost ORP, Povodí)
- 5. Závěry z jednání komise přijímá formou usnesení, doporučení
- 6. Sídlem je Obecní úřad Dolní Ředice, v případě potřeby může být jednání svolána i do jiného místa
Článek 5
Předseda komise
- 1. Svolává Komisi
- 2. Řídí jednání Komise
- 3. Odpovídá za činnost Komise nadřízené povodňové komisi
- 4. Jmenuje a odvolává členy Komise, pracovního štábu (operativně podle situace)
- 5. Dává pokyn vedoucímu pracovního štábu pro jeho činnost
- 6. Může nařídit neodkladná opatření při nebezpečí z prodlení, která předpokládá dodatečně komisi ke schválení
- 7. Zodpovídá za zpracování povodňového plánu obce Dolní Ředice
- 8. Zodpovídá za organizaci a koordinaci záchranných a zabezpečovacích prací na území obce Dolní Ředice
- 9. Zodpovídá za informovanost o nebezpečí a průběhu povodně dle bodu 2 čl. 3 - činnost komise
- 10. Vyhlašuje SPA v rámci územní působnosti
- 11. Vyžaduje pomoc IZS a AČR, v případě nebezpečí z prodlení
- 12. Vyžaduje a nařizuje pomoc od orgánů právnických osob a fyzických osob
- 13. Schvaluje souhrnnou zprávu o povodni na území obce, včetně analýzy rozsahu a výše škod a účelnosti provedených opatření
- 14. Podepisuje doklady o majetkové újmě vzniklé za povodňové situace v důsledku opatření z nařízení Komise
- 15. Odpovídá za aktualizaci povodňového plánu obce Dolní Ředice
- 16. Schvaluje povodňový plán obce Dolní Ředice
- 17. Prověřuje připravenost účastníků povodňové ochrany na území obce Dolní Ředice
- 18. Navrhuje orgánům krizového řízení vyhlášení krizového stavu
Článek 6
Místopředseda komise
- 1. Dle pokynu předsedy Komise zajišťuje svolání komise
- 2. Sestavuje zápisy z jednání Komise
- 3. Zajišťuje součinnost mezi Komisí a pracovním štábem
- 4. Zajišťuje vedení povodňové knihy, kontroluje zápisy v povodňové knize
- 5. Zajišťuje soustředění Povodňových plánů vlastníků nemovitostí na území obce Dolní Ředice
- 6. Soustřeďuje zprávy hlídkové služby, fyzických a právnických osob o povodňové situaci jako podklad pro činnost Komise
- 7. Soustřeďuje podklady pro zprávy o povodňové situaci z území
- 8. Soustřeďuje podklady pro doložení majetkové újmy
- 9. Zajišťuje činnost sekretariátu Komise
Článek 7
Spolupráce Komise s ostatními orgány, organizacemi a občany
K zajištění úkolů souvisejících se zmírněním průběhu povodní a škod jimi způsobených, může Komise v období, kdy vykonává svou činnost, vyžadovat v rozsahu stanoveném právními předpisy a schváleným povodňovým plánem pomoc složek IZS, jakož i pomoc ostatních orgánů, právnických a fyzických osob.
Článek 8
Zabezpečení činnosti Komise
K zabezpečení činnosti Komise slouží za povodní veškeré síly a prostředky, které má obecní úřad k dispozici. O jejich nasazení a využití rozhoduje předseda komise.
Článek 9
Závěrečná ustanovení
Tento statut nabývá účinnosti dnem schválení povodňovou komisí obce Dolní Ředice.
V Dolních Ředicích dne___________
__________________________________
předseda povodňové komise obce Dolní Ředice