Organizace povodňové služby
Ochrana před povodněmi je řízena povodňovými orgány.
Postavení a činnost povodňových orgánů jsou specifikovány:
- Mimo období povodně je povodňovým orgánem Městský úřad Česká Třebová
- Po dobu povodní je povodňovým orgánem povodňová komise města Česká Třebová
V době mimo povodeň jsou rozhodnutí povodňových orgánů vydávána podle správního řádu. V době povodně (při vyhlášení II. a III. SPA) jsou povodňové komise oprávněny činit opatření a vydávat příkazy k zabezpečovacím a záchranným pracím. Na vydávání těchto příkazů se nevztahuje správní řád.
Jsou ustanoveny povodňové komise obcí, měst, obcí s rozšířenou působností, krajů a ústřední povodňová komise. Tyto povodňové komise řídí a koordinují protipovodňovou ochranu na svém území. V momentě, kdy povodňová situace přesáhne možnosti povodňové komise města a ta požádá vyšší povodňovou komisi o převzetí povodňové ochrany na jejím území, přebírá řízení ochrany před povodněmi povodňová komise vyšší. Nižší komise nepřestává pracovat. Povodňový orgán města je podřízen povodňovému orgánu obce s rozšířenou působností - povodňové komisi ORP Česká Třebová.
Ochrana před povodněmi je zajišťována podle povodňových plánů a při vyhlášení krizové situace krizovými plány. V kompetenci povodňových komisí je činit opatření a vydávat příkazy, které nejsou rozhodnutími podle správního řádu. Platí pouze po dobu povodně, tj. do odvolání II. nebo III. stupně povodňové aktivity.
Povodňovou ochranu na území města Česká Třebová bude řídit povodňová komise města, v případě extrémního ohrožení povodňová komise ORP Česká Třebová nebo Pardubického kraje.
Informace o vývoji povodňové situace předává povodňová komise města Česká Třebová:
- povodňové komisi ORP Česká Třebová
- povodňové komisi Dlouhá Třebová
- KOPIS Pardubického kraje
- fyzickým a právnickým osobám na území města, které jsou ohroženy povodní s využitím sirény a místního informačního systému, případně osobním předáním - pochůzkou (v případě selhání ostatních možností doručení zprávy)
Informace v rámci hlásné povodňové služby přebírá povodňová komise města Česká Třebová od:
- předpovědní povodňové služby
- obcí Rybník, Semanín a Třebovice, které se nacházejí na vodních tocích nad městem
- povodňové komise ORP Česká Třebová
- hlídkové služby
- pozorovatelů hlásných profilů a jiných osob
- případně od KOPIS Pardubického kraje
Zprávu o vzniku jednotlivých SPA může povodňový orgán města Česká Třebová obdržet:
- od povodňového orgánu ORP Česká Třebová
- na základě vlastního zjištění, pochůzkou kolem vodních toků
- z internetu (http://www.pla.cz , http://www.chmi.cz)
- od HZS Pardubického kraje
Organizace povodňové služby vychází z opatření stanovených v kapitole 4.2.1 Činnosti povodňového orgánu při nebezpečí povodně a při povodni, z příl. 4. Dokumenty - statutu povodňové komise a příl. 4. Dokumenty - jednacího řádu povodňové komise města Česká Třebová.
Zahájení činnosti povodňové komise města Česká Třebová včetně důvodů se musí vždy zapsat (datum a čas) do povodňové knihy a vyrozumí se o tom:
- Povodňový orgán obce Dlouhá Třebová
- Povodňový orgán obce s rozšířenou působností Česká Třebová
- Fyzické a právnické osoby ohrožené povodní
- KOPIS HZS Pardubického kraje
- Vodohospodářský dispečink Povodí Labe, státní podnik
- Správce vodních toků – Lesy České republiky, s. p., Povodí Labe, státní podnik
Předseda povodňové komise - starosta města:
- rozhoduje o svolání povodňové komise
- řídí činnost povodňové komise
- svolává a vede pravidelné povodňové prohlídky a prověrky organizační a technické připravenosti, inicializuje revize povodňového plánu - v době ohrožení povodně (mimo ohrožení povodní je tímto pověřen Vodoprávní úřad)
- na základě informací o situaci vydává rozhodnutí k realizaci protipovodňových opatření
- vyhlašuje a odvolává druhý a třetí stupeň povodňové aktivity
- schvaluje obsah informací pro sdělovací prostředky
- rozhoduje o nasazení sil a prostředků
- rozhoduje o přidělení humanitární pomoci
- v případě nepřítomnosti jej zastupuje místopředseda povodňové komise
Povinnosti povodňové komise města Česká Třebová:
- řeší povodňovou situaci na území města v rámci svých možností podle zpracovaného povodňového plánu
- organizuje sběr informací o povodňové situaci na území města
- je ve spojení a předává informace a návrhy povodňové komisi obce Dlouhá Třebová, ležící níže na vodním toku a povodňové komisi ORP Česká Třebová
- organizuje a řídí hlásnou povodňovou službu, informuje sousední obce o nebezpečí a průběhu povodně, správce povodí, ČHMÚ a HZS
- organizuje hlídkovou službu na území města (od SPA II je hlídkovou službou pověřena Městská policie)
- organizuje varování a informování obyvatelstva, fyzických a právnických osob v ohrožených částech města
- spolupracuje s Krajskou hygienickou stanicí, Krajskou veterinární stanicí, správci vodovodů a kanalizací, správci sítí elektřiny a plynu (např. koordinuje likvidaci uhynulých zvířat s KVS)
- monitoruje situaci v zásobování pitnou vodou, sběru a čištění odpadních vod a organizuje příslušná opatření
- zajišťuje prvotní dokumentační práce na území města Česká Třebová
- zaznamenává veškeré informace do Povodňové knihy (pověřený zapisovatel)
- podle potřeby vyžaduje od orgánů, právnických a fyzických osob osobní a věcnou pomoc
- zajišťuje nasazení sil a prostředků na území města
- organizuje technická protipovodňová opatření (aplikace hradících prostředků, zemní práce apod.)
- vyhodnocuje dopravní situaci a průjezdnost v zasaženém území, spolupracuje s Policií ČR
- zajišťuje organizaci evakuace na území města
- spolupracuje s Policií ČR při vyznačení a regulaci evakuačních tras
- zajišťuje náhradní zásobování pitnou vodou
- pokud síly a prostředky na provádění záchranných prací přesahují možnosti města, vyžádá další pomoc u HZS Pardubického kraje a u povodňového orgánů ORP Česká Třebová
- zajišťuje prvotní úklidové a sanační práce po povodni (čištění, dezinfekce, deratizace apod.)
- organizuje náhradní ubytování evakuovaného obyvatelstva
- zajišťuje přijatelné životní podmínky pro evakuované obyvatelstvo (základní vybavení, hygienické podmínky, stravování, psychologická pomoc apod.)
- vede přehled o evakuovaných osobách (ve střediscích náhradního ubytování, v soukromí atd.)
- zajišťuje nutnou hygienickou a zdravotnickou péči
- provádí evidenční a dokumentační práce
- zjišťuje rozsah povodňových škod a zajišťuje jejich evidenci (majetek města, státu, právnických a fyzických osob)
- vede přehled o povodní postižených osobách
- připravuje návrh realizace neodkladných prvotních opatření obnovy povodní postiženého území za účelem zajištění základních životních potřeb obyvatelstva a návrh úplné obnovy povodní zasaženého území
Ostatní účastníci ochrany před povodněmi
Příloha: 7. Plán spojení na důležité organizace
- Český hydrometeorologický ústav: Pobočka Hradec Králové (Regionální předpovědní pracoviště, Oddělení hydrologie)
- Povodí Labe, státní podnik (správce povodí a vodních toků)
- Lesy České republiky, s. p. (správce vodních toků)
- Vlastníci (uživatelé) nebo správci nemovitostí v ohroženém území
- Vlastníci (uživatelé) nebo správci vodních děl a objektů na vodních tocích
- Hasičský záchranný sbor Pardubického kraje, územní odbor Ústí nad Orlicí
- Složky Policie České republiky, obvodní oddělení Česká Třebová
- Složky Armády ČR
- Orgány ochrany veřejného zdraví
- Krajská hygienická stanice Pardubického kraje
- Subjekty, které mohou pomoci, např. dopravními prostředky, těžkou mechanizací atd.
Zabezpečení vlastní hlásné služby
Město provozuje lokální varovný systém, který je napojen na celostátní Jednotný systém varování a informování obyvatelstva (JSVI), budovaný Ministerstvem vnitra ČR – GŘ HZS. Varovné signály z JSVI (CAS 100) jsou automaticky a přednostně odbavovány na všechny prvky varovného a informačního systému. »
Lokální varovný systém zahrnuje hlásiče místního informačního systému, kterým je schopen starosta / předseda povodňové komise, případně jiný pověřený člen, varovat nebo předat jiné pokyny fyzickým a právnickým osobám a organizacím, které jsou dotčeny povodní.
Činnost obyvatelstva při povodni
V závislosti na hrozící/vzniklé události budou obyvatelé postupovat podle následujících pokynů:
Při vyhlášení stavu pohotovosti (II. SPA):
- zajistit si poslech hromadných sdělovacích prostředků (ČT, ČRo)
- řídit se příkazy povodňových orgánů, policie, hasičů a záchranářů
- aktivně se zapojit do ochrany před povodní podle pokynů povodňových orgánů, policie a záchranářů
- informovat se o způsobu a místě evakuace, o evakuačních trasách
- připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci
- připravit si prostředky pro zajištění svého majetku (pytle s pískem k utěsnění dveří, oken sklepů)
Při vyhlášení stavu ohrožení (III. SPA):
- připravit evakuační zavazadla pro celou rodinu a vozidlo
- podle uvážení přemístit nábytek, potraviny a nebezpečné látky do vyšších pater
- připravit vyvedení hospodářských zvířat
- připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci
- zajistit nebo odstranit snadno odplavitelný materiál
- v případě zaplavování domu odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody
Při vyhlášení evakuace: »
- upozornit sousedy a v případě potřeby jim pomoci při evakuaci
- zabezpečit dům/byt (odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody, zabezpečit dveře, okna a nebezpečné látky)
- vzít si evakuační zavazadlo pro celou rodinu – přesunout se do místa evakuačního prostoru (pěšky/vozidlem)
Opatření k ochraně životního prostředí:
- Před povodní: Zajištění nebezpečných látek např. nádrže s pohonnými hmotami, oleji nebo jejich odvoz. Zajištění hnojiv, kejdy, močůvky v zemědělských objektech nebo jejich odvoz.
- Po povodni: Zajištění ochranných pomůcek pro pracovníky odstraňující následky povodní, dezinfekčních prostředků. Provádět likvidaci škod s ohledem na ochranu životního prostředí.