Organizace povodňové služby
Ochrana před povodněmi je řízena povodňovými orgány.
Postavení a činnost povodňových orgánů jsou specifikovány:
- Mimo období povodně je povodňovým orgánem Úřad městyse Brodek u Přerova
- Po dobu povodní je povodňovým orgánem Povodňová komise městyse Brodek u Přerova
V době povodně tj. od okamžiku vyhlášení II. stupně povodňové aktivity (stavu pohotovosti) a při III. stupni povodňové aktivity (stav ohrožení) až do okamžiku odvolání povodňové aktivity, rozhodují o opatřeních na ochranu před povodněmi místo orgánů obcí, příslušné povodňové komise.
Jsou ustanoveny povodňové komise obcí, měst, obcí s rozšířenou působností, krajů, ucelených povodí a ústřední povodňová komise. Tyto povodňové komise řídí a koordinují protipovodňovou ochranu na svém území. V momentě, kdy povodňová situace přesáhne možnosti povodňové komise městyse a ta požádá vyšší povodňovou komisi o převzetí povodňové ochrany na jejím území, přebírá řízení ochrany před povodněmi povodňová komise vyšší. Nižší komise nepřestává pracovat.
Ochrana před povodněmi je zajišťována podle povodňových plánů a při vyhlášení krizové situace krizovými plány. V kompetenci povodňových komisí je činit opatření a vydávat příkazy, které nejsou rozhodnutími podle správního řádu. Platí pouze po dobu povodně, tj. do odvolání II. nebo III. stupně povodňové aktivity.
Povodňovou ochranu na území městyse Brodek u Přerova bude řídit povodňová komise městyse Brodek u Přerova, v případě extrémního ohrožení povodňová komise ORP Přerov.
Informace o vývoji povodňové situace předává povodňová komise městyse Brodek u Přerova:
- povodňové komisi ORP Přerov
- povodňovým komisím obcí Citov a Císařov
- KOPIS Olomouckého kraje
- fyzickým a právnickým osobám na území městyse, které jsou ohroženy povodní s využitím sirény a místního informačního systému, případně osobním předáním - pochůzkou (v případě selhání ostatních možností doručení zprávy)
Informace v rámci hlásné povodňové služby přebírá povodňová komise městyse Brodek u Přerova od:
- předpovědní povodňové služby
- obcí Kokory a Majetín, ležících výše na toku Olešnice
- povodňové komise ORP Přerov
- hlídkové služby
- pozorovatelů hlásných profilů a jiných osob
- případně od KOPIS Olomouckého kraje
Zprávu o vzniku jednotlivých SPA může povodňový orgán městyse Brodek u Přerova obdržet:
- od povodňového orgánu ORP Přerov
- na základě vlastního zjištění, pochůzkou kolem vodních toků
- z internetu (http://www.pmo.cz , http://www.chmi.cz)
- od HZS Olomouckého kraje
Organizace povodňové služby vychází z opatření stanovených v kapitole Činnosti povodňového orgánu při nebezpečí povodně a při povodni, ze Statutu povodňové komise a Jednacího řádu povodňové komise městyse Brodek u Přerova.
Zahájení činnosti povodňové komise městyse Brodek u Přerova včetně důvodů se musí vždy zapsat (datum a čas) do povodňové knihy a vyrozumí se o tom:
- Povodňové orgány obcí Citov a Císařov
- Povodňový orgán obce s rozšířenou působností Přerov
- Fyzické a právnické osoby ohrožené povodní
- KOPIS HZS Olomouckého kraje
- Vodohospodářský dispečink Povodí Moravy, státní podnik
- Správce vodních toků – Povodí Moravy, státní podnik
Předseda povodňové komise - starosta městyse:
- rozhoduje o svolání povodňové komise
- řídí činnost povodňové komise
- organizuje a koordinuje činnosti povodňové komise
- svolává a vede pravidelné povodňové prohlídky a prověrky organizační a technické připravenosti, inicializuje revize povodňového plánu
- rozděluje úkoly členům povodňové komise
- na základě informací o situaci vydává rozhodnutí k realizaci protipovodňových opatření
- vyhlašuje a odvolává druhý a třetí stupeň povodňové aktivity na území městyse Brodek u Přerova
- schvaluje obsah informací pro sdělovací prostředky
- rozhoduje o nasazení sil a prostředků na území městyse Brodek u Přerova
- rozhoduje o přidělení humanitární pomoci na území městyse Brodek u Přerova
- v případě nepřítomnosti jej zastupuje místopředseda povodňové komise
Povinnosti povodňové komise městyse Brodek u Přerova:
- řeší povodňovou situaci na území mšstyse v rámci svých možností podle zpracovaného povodňového plánu
- organizuje sběr informací o povodňové situaci na území městyse Brodek u Přerova
- je ve spojení a předává informace a návrhy povodňovým komisím obcí Citov a Císařov, ležících níže na vodních tocích a povodňové komisi ORP Přerov
- organizuje a řídí hlásnou povodňovou službu, informuje sousední obce o nebezpečí a průběhu povodně, správce povodí, ČHMÚ a HZS
- organizuje hlídkovou službu na území městyse Brodek u Přerova
- organizuje varování a informování obyvatelstva, fyzických a právnických osob v ohrožených částech městyse Brodek u Přerova
- spolupracuje s Krajskou hygienickou stanicí, Krajskou veterinární stanicí, správci vodovodů a kanalizací, správci sítí elektřiny a plynu (např. koordinuje likvidaci uhynulých zvířat s KVS)
- monitoruje situaci v zásobování pitnou vodou, sběru a čištění odpadních vod a organizuje příslušná opatření
- zajišťuje prvotní dokumentační práce na území městyse Brodek u Přerova
- zaznamenává veškeré informace do Povodňové knihy (pověřený zapisovatel)
- podle potřeby vyžaduje od orgánů, právnických a fyzických osob osobní a věcnou pomoc
- zajišťuje nasazení sil a prostředků na území městyse Brodek u Přerova
- organizuje technická protipovodňová opatření (aplikace hradících prostředků, zemní práce apod.) na území městyse Brodek u Přerova
- vyhodnocuje dopravní situaci a průjezdnost v zasaženém území, spolupracuje s Policií ČR
- zajišťuje organizaci evakuace na území městyse Brodek u Přerova
- spolupracuje s Policií ČR při vyznačení a regulaci evakuačních tras na území městyse Brodek u Přerova
- zajišťuje náhradní zásobování pitnou vodou
- pokud síly a prostředky na provádění záchranných prací přesahují možnosti městyse, vyžádá další pomoc u povodňového orgánů ORP Přerov
- zajišťuje prvotní úklidové a sanační práce po povodni (čištění, dezinfekce, deratizace apod.) na území městyse Brodek u Přerova
- organizuje náhradní ubytování evakuovaného obyvatelstva na území městyse Brodek u Přerova
- zajišťuje přijatelné životní podmínky pro evakuované obyvatelstvo (základní vybavení, hygienické podmínky, stravování, psychologická pomoc apod.)
- vede přehled o evakuovaných osobách na území městyse Brodek u Přerova (ve střediscích náhradního ubytování, v soukromí atd.)
- zajišťuje nutnou hygienickou a zdravotnickou péči na území městyse Brodek u Přerova
- provádí evidenční a dokumentační práce na území městyse Brodek u Přerova
- zjišťuje rozsah povodňových škod na území městyse Brodek u Přerova a zajišťuje jejich evidenci (majetek městyse, státu, právnických a fyzických osob)
- vede přehled o povodní postižených osobách na území městyse Brodek u Přerova
- připravuje návrh realizace neodkladných prvotních opatření obnovy povodní postiženého území za účelem zajištění základních životních potřeb obyvatelstva a návrh úplné obnovy povodní zasaženého území na území městyse Brodek u Přerova
Ostatní účastníci ochrany před povodněmi
Příloha: Plán spojení na důležité organizace
- Český hydrometeorologický ústav: Pobočka Ostrava (Regionální předpovědní pracoviště, Oddělení hydrologie)
- Povodí Moravy, státní podnik (správce povodí a vodních toků)
- Vlastníci (uživatelé) nebo správci nemovitostí v ohroženém území
- Vlastníci (uživatelé) nebo správci vodních děl a objektů na vodních tocích
- Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje, územní odbor Přerov
- Složky Policie České republiky, obvodní oddělení Přerov
- Složky Armády ČR
- Orgány ochrany veřejného zdraví
- Krajská hygienická stanice Olomouckého kraje
- Subjekty, které mohou pomoci, např. dopravními prostředky, těžkou mechanizací atd.
Zabezpečení vlastní hlásné služby
Městys provozuje lokální varovný systém, který je napojen na celostátní Jednotný systém varování a vyrozumění obyvatelstva (JSVV), budovaný Ministerstvem vnitra ČR – GŘ HZS. Varovné signály z JSVV (CAS 100) jsou automaticky a přednostně odbavovány na všechny prvky varovného a vyrozumívacího systému. »
Lokální varovný systém zahrnuje hlásiče místního informačního systému, kterým je schopen starosta / předseda povodňové komise, případně jiný pověřený člen varovat nebo předat jiné pokyny fyzickým a právnickým osobám a organizacím, které jsou dotčeny povodní.
Činnost obyvatelstva při povodni
V závislosti na hrozící/vzniklé události budou obyvatelé postupovat podle následujících pokynů:
Při vyhlášení stavu pohotovosti (II. SPA):
- zajistit si poslech hromadných sdělovacích prostředků (ČT, ČRo)
- řídit se příkazy povodňových orgánů, policie, hasičů a záchranářů
- aktivně se zapojit do ochrany před povodní podle pokynů povodňových orgánů, policie a záchranářů
- informovat se o způsobu a místě evakuace, o evakuačních trasách
- připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci
- připravit si prostředky pro zajištění svého majetku (pytle s pískem k utěsnění dveří, oken sklepů)
Při vyhlášení stavu ohrožení (III. SPA):
- připravit evakuační zavazadla pro celou rodinu a vozidlo
- podle uvážení přemístit nábytek, potraviny a nebezpečné látky do vyšších pater
- připravit vyvedení hospodářských zvířat
- připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci
- zajistit nebo odstranit snadno odplavitelný materiál
- v případě zaplavování domu odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody
Při vyhlášení evakuace: »
- upozornit sousedy a v případě potřeby jim pomoci při evakuaci
- zabezpečit dům/byt (odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody, zabezpečit dveře, okna a nebezpečné látky)
- vzít si evakuační zavazadlo pro celou rodinu – přesunout se do místa evakuačního prostoru (pěšky/vozidlem)
Opatření k ochraně životního prostředí:
- Před povodní: Zajištění nebezpečných látek např. nádrže s pohonnými hmotami, oleji nebo jejich odvoz. Zajištění hnojiv, kejdy, močůvky v zemědělských objektech nebo jejich odvoz.
- Po povodni: Zajištění ochranných pomůcek pro pracovníky odstraňující následky povodní, dezinfekčních prostředků. Provádět likvidaci škod s ohledem na ochranu životního prostředí.