Organizace povodňové služby

Ochrana před povodněmi je řízena povodňovými orgány.

Postavení a činnost povodňových orgánů jsou specifikovány:

  • Mimo období povodně je povodňovým orgánem Obecní úřad Biskoupky
  • Po dobu povodní je povodňovým orgánem povodňová komise obce Biskoupky

V době mimo povodeň jsou rozhodnutí povodňových orgánů vydávána podle správního řádu. V době povodně (při vyhlášení II. a III. SPA) jsou povodňové komise oprávněny činit opatření a vydávat příkazy k zabezpečovacím a záchranným pracím. Na vydávání těchto příkazů se nevztahuje správní řád.

Jsou ustanoveny povodňové komise obcí, měst, obcí s rozšířenou působností, krajů a ústřední povodňová komise. Tyto povodňové komise řídí a koordinují protipovodňovou ochranu na svém území. V momentě, kdy povodňová situace přesáhne možnosti povodňové komise obce a ta požádá vyšší povodňovou komisi o převzetí povodňové ochrany na jejím území, přebírá řízení ochrany před povodněmi povodňová komise vyšší. Nižší komise nepřestává pracovat. Povodňový orgán obce je podřízen povodňovému orgánu obce s rozšířenou působností - povodňové komisi ORP Ivančice

Ochrana před povodněmi je zajišťována podle povodňových plánů a při vyhlášení krizové situace krizovými plány. V kompetenci povodňových komisí je činit opatření a vydávat příkazy, které nejsou rozhodnutími podle správního řádu. Platí pouze po dobu povodně, tj. do odvolání II. nebo III. stupně povodňové aktivity.

Povodňovou ochranu na území obce Biskoupky bude řídit povodňová komise obce Biskoupky, v případě extrémního ohrožení povodňová komise ORP Ivančice.

Informace o vývoji povodňové situace předává povodňová komise obce Biskoupky:

  • povodňové komisi ORP Ivančice
  • povodňovým komisím obce Nová Ves u Oslavan a města Ivančice, které se nachází na vodním toku Jihlava pod obcí
  • KOPIS Jihomoravského kraje
  • fyzickým a právnickým osobám na území obce, které jsou ohroženy povodní s využitím sirény a místního informačního systému, případně osobním předáním - pochůzkou (v případě selhání ostatních možností doručení zprávy)

Informace v rámci hlásné povodňové služby přebírá povodňová komise obce Biskoupky od:

  • předpovědní povodňové služby
  • obcí ležících výše na toku - Lhánice (Jihlava)
  • povodňové komise ORP Ivančice
  • hlídkové služby
  • pozorovatelů hlásných profilů a jiných osob
  • případně od KOPIS Jihomoravskéhokraje

Zprávu o vzniku jednotlivých SPA může povodňový orgán obce Biskoupky obdržet:

  • od povodňového orgánu ORP Ivančice
  • na základě vlastního zjištění, pochůzkou kolem vodních toků
  • z internetu (http://www.pmo.cz , http://www.chmi.cz)
  • od HZS Jihomoravského kraje
Organizace povodňové služby vychází z opatření stanovených v kapitole Činnosti povodňového orgánu při nebezpečí povodně a při povodni, ze Statutu povodňové komise a Jednacího řádu povodňové komise obce Biskoupky.

Zahájení činnosti povodňové komise obce Biskoupky včetně důvodů se musí vždy zapsat (datum a čas) do povodňové knihy a vyrozumí se o tom:

  • Povodňové orgány obce Nová Ves u Oslavan a města Ivančice, které se nachází na vodním toku Jihlava pod obcí
  • Povodňový orgán obce s rozšířenou působností Ivančice
  • Fyzické a právnické osoby ohrožené povodní
  • KOPIS HZS Jihomoravského kraje
  • Vodohospodářský dispečink Povodí Moravy, s.p.
  • Správce vodních toků – Povodí Moravy, s.p.

Předseda povodňové komise - starosta obce:

  • rozhoduje o svolání povodňové komise
  • řídí činnost povodňové komise
  • organizuje a koordinuje činnosti povodňové komise
  • svolává a vede pravidelné povodňové prohlídky a prověrky organizační a technické připravenosti, inicializuje revize povodňového plánu
  • rozděluje úkoly členům povodňové komise
  • na základě informací o situaci vydává rozhodnutí k realizaci protipovodňových opatření
  • vyhlašuje a odvolává druhý a třetí stupeň povodňové aktivity na území obce Biskoupky
  • schvaluje obsah informací pro sdělovací prostředky
  • rozhoduje o nasazení sil a prostředků na území obce Biskoupky
  • rozhoduje o přidělení humanitární pomoci na území obce Biskoupky
  • v případě nepřítomnosti jej zastupuje místopředseda povodňové komise nebo pověřený člen PK

Povinnosti povodňové komise obce Biskoupky:

  • řeší povodňovou situaci na území obce v rámci svých možností podle zpracovaného povodňového plánu
  • organizuje sběr informací o povodňové situaci na území obce Biskoupky
  • je ve spojení a předává informace a návrhy povodňovým komisím obce Nová Ves u Oslavan a města Ivančice, které se nachází na vodním toku Jihlava pod obcí a povodňové komisi ORP Ivančice
  • organizuje a řídí hlásnou povodňovou službu, informuje sousední obce o nebezpečí a průběhu povodně, správce povodí, ČHMÚ a HZS
  • organizuje hlídkovou službu na území obce Biskoupky
  • organizuje varování a informování obyvatelstva, fyzických a právnických osob v ohrožených částech obce Biskoupky
  • spolupracuje s Krajskou hygienickou stanicí, Krajskou veterinární stanicí, správci vodovodů a kanalizací, správci sítí elektřiny a plynu (např. koordinuje likvidaci uhynulých zvířat s KVS)
  • monitoruje situaci v zásobování pitnou vodou, sběru a čištění odpadních vod a organizuje příslušná opatření
  • zajišťuje prvotní dokumentační práce na území obce Biskoupky
  • zaznamenává veškeré informace do Povodňové knihy (pověřený zapisovatel)
  • podle potřeby vyžaduje od orgánů, právnických a fyzických osob osobní a věcnou pomoc
  • zajišťuje nasazení sil a prostředků na území obce Biskoupky
  • organizuje technická protipovodňová opatření (aplikace hradících prostředků, zemní práce apod.) na území obce Biskoupky
  • vyhodnocuje dopravní situaci a průjezdnost v zasaženém území, spolupracuje s Policií ČR
  • zajišťuje organizaci evakuace na území obce Biskoupky
  • spolupracuje s Policií ČR při vyznačení a regulaci evakuačních tras na území obce Biskoupky
  • zajišťuje náhradní zásobování pitnou vodou
  • pokud síly a prostředky na provádění záchranných prací přesahují možnosti obce, vyžádá další pomoc u HZS Jihomoravského kraje a u povodňového orgánů ORP Ivančice
  • zajišťuje prvotní úklidové a sanační práce po povodni (čištění, dezinfekce, deratizace apod.) na území obce Biskoupky
  • organizuje náhradní ubytování evakuovaného obyvatelstva na území obce Biskoupky
  • zajišťuje přijatelné životní podmínky pro evakuované obyvatelstvo (základní vybavení, hygienické podmínky, stravování, psychologická pomoc apod.)
  • vede přehled o evakuovaných osobách na území obce Biskoupky (ve střediscích náhradního ubytování, v soukromí atd.)
  • zajišťuje nutnou hygienickou a zdravotnickou péči na území obce Biskoupky
  • provádí evidenční a dokumentační práce na území obce Biskoupky
  • zjišťuje rozsah povodňových škod na území obce Biskoupky a zajišťuje jejich evidenci (majetek obce, státu, právnických a fyzických osob)
  • vede přehled o povodní postižených osobách na území obce Biskoupky
  • připravuje návrh realizace neodkladných prvotních opatření obnovy povodní postiženého území za účelem zajištění základních životních potřeb obyvatelstva a návrh úplné obnovy povodní zasaženého území na území obce Biskoupky

Ostatní účastníci ochrany před povodněmi

Příloha: Plán spojení na důležité organizace
  1. Český hydrometeorologický ústav: Pobočka Brno (Regionální předpovědní pracoviště, Oddělení hydrologie)
  2. Povodí Moravy, s.p. (správce povodí a vodních toků)
  3. Vlastníci (uživatelé) nebo správci nemovitostí v ohroženém území
  4. Vlastníci (uživatelé) nebo správci vodních děl a objektů na vodních tocích
  5. Hasičský záchranný sbor Jihomoravského kraje, územní odbor Brno-venkov
  6. Složky Policie České republiky, obvodní oddělení Ivančice
  7. Složky Armády ČR
  8. Orgány ochrany veřejného zdraví
  9. Krajská hygienická stanice Jihomoravského kraje
  10. Subjekty, které mohou pomoci, např. dopravními prostředky, těžkou mechanizací atd.

 

Zabezpečení vlastní hlásné služby

Obec provozuje lokální varovný systém, který je napojen na celostátní Jednotný systém varování a vyrozumění obyvatelstva (JSVV), budovaný Ministerstvem vnitra ČR – GŘ HZS. Varovné signály z JSVV (CAS 100) jsou automaticky a přednostně odbavovány na všechny prvky varovného a vyrozumívacího systému. »

Lokální varovný systém zahrnuje hlásiče místního informačního systému, kterým je schopen starosta / předseda povodňové komise, případně jiný pověřený člen varovat nebo předat jiné pokyny fyzickým a právnickým osobám a organizacím, které jsou dotčeny povodní.

Činnost obyvatelstva při povodni

V závislosti na hrozící/vzniklé události budou obyvatelé postupovat podle následujících pokynů:

Při vyhlášení stavu pohotovosti (II. SPA):

  • zajistit si poslech hromadných sdělovacích prostředků (ČT, ČRo)
  • řídit se příkazy povodňových orgánů, policie, hasičů a záchranářů
  • aktivně se zapojit do ochrany před povodní podle pokynů povodňových orgánů, policie a záchranářů
  • informovat se o způsobu a místě evakuace, o evakuačních trasách
  • připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci
  • připravit si prostředky pro zajištění svého majetku (pytle s pískem k utěsnění dveří, oken sklepů)

Při vyhlášení stavu ohrožení (III. SPA):

  • připravit evakuační zavazadla pro celou rodinu a vozidlo
  • podle uvážení přemístit nábytek, potraviny a nebezpečné látky do vyšších pater
  • připravit vyvedení hospodářských zvířat
  • připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci
  • zajistit nebo odstranit snadno odplavitelný materiál
  • v případě zaplavování domu odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody

Při vyhlášení evakuace: »

  • upozornit sousedy a v případě potřeby jim pomoci při evakuaci
  • zabezpečit dům/byt (odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody, zabezpečit dveře, okna a nebezpečné látky)
  • vzít si evakuační zavazadlo pro celou rodinu – přesunout se do místa evakuačního prostoru (pěšky/vozidlem)

Opatření k ochraně životního prostředí:

  • Před povodní: Zajištění nebezpečných látek např. nádrže s pohonnými hmotami, oleji nebo jejich odvoz. Zajištění hnojiv, kejdy, močůvky v zemědělských objektech nebo jejich odvoz.
  • Po povodni: Zajištění ochranných pomůcek pro pracovníky odstraňující následky povodní, dezinfekčních prostředků. Provádět likvidaci škod s ohledem na ochranu životního prostředí.