Organizace povodňové služby
Ochrana před povodněmi je řízena povodňovými orgány.
Postavení a činnost povodňových orgánů jsou specifikovány:
- Mimo období povodně je povodňovým orgánem Obecní úřad Batňovice.
- Po dobu povodní je povodňovým orgánem povodňová komise obce Batňovice.
V době mimo povodeň jsou rozhodnutí povodňových orgánů vydávána podle správního řádu. V době povodně (při vyhlášení II. a III. SPA) jsou povodňové komise oprávněny činit opatření a vydávat příkazy k zabezpečovacím a záchranným pracím. Na vydávání těchto příkazů se nevztahuje správní řád.
Jsou ustanoveny povodňové komise obcí, měst, obcí s rozšířenou působností, krajů a ústřední povodňová komise. Tyto povodňové komise řídí a koordinují protipovodňovou ochranu na svém území. V momentě, kdy povodňová situace přesáhne možnosti povodňové komise obce a ta požádá vyšší povodňovou komisi o převzetí povodňové ochrany na jejím území, přebírá řízení ochrany před povodněmi povodňová komise vyšší. Nižší komise nepřestává pracovat. Povodňový orgán obce je podřízen povodňovému orgánu obce s rozšířenou působností - povodňové komisi ORP Trutnov.
Ochrana před povodněmi je zajišťována podle povodňových plánů a při vyhlášení krizové situace krizovými plány. V kompetenci povodňových komisí je činit opatření a vydávat příkazy, které nejsou rozhodnutími podle správního řádu. Platí pouze po dobu povodně, tj. do odvolání II. nebo III. stupně povodňové aktivity.
Povodňovou ochranu na území obce Batňovice bude řídit povodňová komise obce Batňovice, v případě extrémního ohrožení povodňová komise ORP Trutnov.
Informace o vývoji povodňové situace předává povodňová komise obce Batňovice:
- povodňové komisi ORP Trutnov
- povodňové komisi města Úpice
- KOPIS Královéhradeckého kraje
- fyzickým a právnickým osobám na území obce, které jsou ohroženy povodní s využitím sirény a místního informačního systému, případně osobním předáním - pochůzkou (v případě selhání ostatních možností doručení zprávy)
Informace v rámci hlásné povodňové služby přebírá povodňová komise obce Batňovice od:
- předpovědní povodňové služby
- povodňové komise ORP Trutnov
- povodňových komisí obcí Malé Svatoňovice, Velké Svatoňovice a města Rtyně v Podkrkonoší
- hlídkové služby
- pozorovatelů hlásných profilů a jiných osob
- případně od KOPIS Královéhradeckého kraje
Zprávu o vzniku jednotlivých SPA může povodňový orgán obce Batňovice obdržet:
- od povodňového orgánu ORP Trutnov
- od obcí výše na toku (Malé Svatoňovice, Velké Svatoňovice a města Rtyně v Podkrkonoší)
- na základě vlastního zjištění, pochůzkou kolem vodních toků
- z internetu (http://www.pla.cz , http://www.chmi.cz)
- od HZS Královéhradeckého kraje
Organizace povodňové služby vychází z opatření stanovených v kapitole Činnosti povodňového orgánu při nebezpečí povodně a při povodni, ze Statutu povodňové komise a Jednacího řádu povodňové komise obce Batňovice.
Zahájení činnosti povodňové komise obce Batňovice včetně důvodů se musí vždy zapsat (datum a čas) do povodňového deníku a vyrozumí se o tom:
- Povodňový orgán města Úpice
- Povodňový orgán obce s rozšířenou působností Trutnov
- Fyzické a právnické osoby ohrožené povodní
- KOPIS HZS Královéhradeckého kraje
- Vodohospodářský dispečink Povodí Labe, státní podnik
Povodňová komise obce Batňovice:
- povodňovou situaci řeší ve svém územním obvodu v rámci svých možností podle zpracovaného povodňového plánu
- organizuje hlásnou povodňovou službu a hlídkovou službu
- vyhlašuje a odvolává stupně povodňové aktivity v rámci územní působnosti
- o vzniklé situaci informuje povodňový orgán města Úpice, které se nachází na vodním toku pod obcí
- podle potřeby vyžaduje od orgánů, právnických a fyzických osob osobní a věcnou pomoc
- pokud síly a prostředky na provádění záchranných prací přesahují možnosti obce, vyžádá další pomoc u povodňového orgánu ORP Trutnov
- povodňový orgán obce je podřízen povodňovému orgánu obce s rozšířenou působností - povodňové komisi ORP Trutnov
Předseda povodňové komise - starosta obce:
- rozhoduje o svolání povodňové komise
- řídí činnost povodňové komise
- organizuje a koordinuje činnosti povodňové komise
- svolává a vede pravidelné povodňové prohlídky a prověrky organizační a technické připravenosti, inicializuje revize povodňového plánu
- rozděluje úkoly členům povodňové komise
- na základě informací o situaci vydává rozhodnutí k realizaci protipovodňových opatření
- vyhlašuje a odvolává druhý a třetí stupeň povodňové aktivity v územním obvodu obce Batňovice
- schvaluje obsah informací pro sdělovací prostředky
- rozhoduje o nasazení sil a prostředků na území obce Batňovice
- rozhoduje o přidělení humanitární pomoci v územním obvodu obce Batňovice
- v případě nepřítomnosti jej zastupuje místopředseda povodňové komise
Povinnosti povodňové komise obce Batňovice:
- řeší povodňovou situaci na území obce v rámci svých možností podle zpracovaného povodňového plánu
- organizuje sběr informací o povodňové situaci na území obce Batňovice
- je ve spojení a předává informace a návrhy povodňové komisi města Úpice, které leží níže na vodním toku a komisi ORP Trutnov
- organizuje a řídí hlásnou povodňovou službu, informuje sousední obce o nebezpečí a průběhu povodně, správce povodí, ČHMÚ a HZS
- organizuje hlídkovou službu na území obce Batňovice
- zajišťuje organizaci evakuace na území obce Batňovice
- organizuje varování a informování obyvatelstva, fyzických a právnických osob v ohrožených částech obce Batňovice
- spolupracuje s Krajskou hygienickou stanicí, Krajskou veterinární stanicí, správci vodovodů a kanalizací, správci sítí elektřiny a plynu (např. koordinuje likvidaci uhynulých zvířat s KVS)
- monitoruje situaci v zásobování pitnou vodou, sběru a čištění odpadních vod a organizuje příslušná opatření
- zajišťuje prvotní dokumentační práce na území obce Batňovice
- zaznamenává veškeré informace do Povodňové knihy (pověřený zapisovatel)
- zajišťuje nasazení sil a prostředků na území obce Batňovice
- organizuje technická protipovodňová opatření (aplikace hradících prostředků, zemní práce apod.) na území obce Batňovice
- vyhodnocuje dopravní situaci a průjezdnost v zasaženém území, spolupracuje s Policií ČR
- spolupracuje s Policií ČR při vyznačení a regulaci evakuačních tras na území obce Batňovice
- zajišťuje náhradní zásobování pitnou vodou
- zajišťuje prvotní úklidové a sanační práce po povodni (čištění, dezinfekce, deratizace apod.) na území obce Batňovice
- organizuje náhradní ubytování evakuovaného obyvatelstva na území obce Batňovice
- zajišťuje přijatelné životní podmínky pro evakuované obyvatelstvo (základní vybavení, hygienické podmínky, stravování, psychologická pomoc apod.)
- vede přehled o evakuovaných osobách na území obce Batňovice (ve střediscích náhradního ubytování, v soukromí atd.)
- zajišťuje nutnou hygienickou a zdravotnickou péči na území obce Batňovice
- provádí evidenční a dokumentační práce na území obce Batňovice
- zjišťuje rozsah povodňových škod na území obce Batňovice a zajišťuje jejich evidenci (majetek obce, státu, právnických a fyzických osob)
- vede přehled o povodní postižených osobách na území obce Batňovice
- připravuje návrh realizace neodkladných prvotních opatření obnovy povodní postiženého území za účelem zajištění základních životních potřeb obyvatelstva a návrh úplné obnovy povodní zasaženého území na území obce Batňovice
Ostatní účastníci ochrany před povodněmi
Příloha: Plán spojení na důležité organizace
- Český hydrometeorologický ústav: Pobočka Hradec Králové (Regionální předpovědní pracoviště, Oddělení hydrologie)
- Povodí Labe, státní podnik (správce povodí a vodních toků)
- Lesy České republiky, s. p. (správce vodních toků)
- Vlastníci (uživatelé) nebo správci nemovitostí v ohroženém území
- Vlastníci (uživatelé) nebo správci vodních děl a objektů na vodních tocích
- Hasičský záchranný sbor Královéhradeckého kraje, územní odbor Trutnov
- Složky Policie České republiky, obvodní oddělení Trutnov
- Složky Armády ČR
- Orgány ochrany veřejného zdraví
- Krajská hygienická stanice Královéhradeckého kraje
- Subjekty, které mohou pomoci, např. dopravními prostředky, těžkou mechanizací atd.
Zabezpečení vlastní hlásné služby
Obec provozuje lokální varovný systém, který je napojen na celostátní Jednotný systém varování a informování obyvatelstva (JSVI), budovaný Ministerstvem vnitra ČR – GŘ HZS. Varovné signály z JSVI (CAS 100) jsou automaticky a přednostně odbavovány na všechny prvky varovného a informačního systému. »
Lokální varovný systém zahrnuje hlásiče místního informačního systému, kterým je schopen starosta / předseda povodňové komise, případně jiný pověřený člen varovat nebo předat jiné pokyny fyzickým a právnickým osobám a organizacím, které jsou dotčeny povodní.
Činnost obyvatelstva při povodni
V závislosti na hrozící/vzniklé události budou obyvatelé ohrožení povodní postupovat podle následujících pokynů:
Při vyhlášení stavu pohotovosti (II. SPA):
- zajistit si poslech hromadných sdělovacích prostředků (ČT, ČRo)
- řídit se příkazy povodňových orgánů, policie, hasičů a záchranářů
- aktivně se zapojit do ochrany před povodní podle pokynů povodňových orgánů, policie a záchranářů
- informovat se o způsobu a místě evakuace, o evakuačních trasách
- připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci
- připravit si prostředky pro zajištění svého majetku (pytle s pískem k utěsnění dveří, oken sklepů)
Při vyhlášení stavu ohrožení (III. SPA):
- připravit evakuační zavazadla pro celou rodinu a vozidlo
- podle uvážení přemístit nábytek, potraviny a nebezpečné látky do vyšších pater
- připravit vyvedení hospodářských zvířat
- připravit rodinu a domácí zvířata k evakuaci
- zajistit nebo odstranit snadno odplavitelný materiál
- v případě zaplavování domu odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody
Při vyhlášení evakuace: »
- upozornit sousedy a v případě potřeby jim pomoci při evakuaci
- zabezpečit dům/byt (odpojit přívod elektrického proudu, uzavřít hlavní uzávěr plynu a vody, zabezpečit dveře, okna a nebezpečné látky)
- vzít si evakuační zavazadlo pro celou rodinu – přesunout se do místa evakuace (pěšky/vozidlem)
Opatření k ochraně životního prostředí:
- Před povodní: Zajištění nebezpečných látek např. nádrže s pohonnými hmotami, oleji nebo jejich odvoz. Zajištění hnojiv, kejdy, močůvky v zemědělských objektech nebo jejich odvoz.
- Po povodni: Zajištění ochranných pomůcek pro pracovníky odstraňující následky povodní, dezinfekčních prostředků. Provádět likvidaci škod s ohledem na ochranu životního prostředí.